آفتاب

تلاش مخفیانه عبدالله صالح برای کودتا علیه منصور هادی

تلاش مخفیانه عبدالله صالح برای کودتا علیه منصور هادی

شبکه تلویزیونی العربیه از تلاش‌ها و اقدامات علی عبدالله صالح برای کودتا علیه رئیس جمهور یمن و لشکرکشی و حمله به جنوب این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری العربیه به نقل از منابع یمنی در صنعا اعلام کرد که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن تلاش‌های خود برای تحریک گروه‌های سیاسی و نظامی علیه عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن و دستیابی به بهانه‌هایی برای حمله به مناطقی در جنوب آغاز کرده است؛ مناطقی که ساکنان آن‌ها مخالف جنبش انصارالله (شیعیان حوثی) هستند.

به گفته این منابع، صالح نشست‌های محرمانه‌ای را با افسران حامی خود و برخی رهبران حوثی جهت آغاز جنگی کوبنده علیه مواضع نیروهای وفادار به منصور هادی در جنوب یمن برگزار کرده است. هنوز یگان‌های زیادی در گارد ریاست جمهوری یمن که ورزیده ترین و مسلح ترین نیروی یمن محسوب می‌شود از عبدالله صالح و پسر وی حرف شنوی دارند.

مسئولان محلی نیز اعلام کرده‌اند که صالح گروه‌های مسلحی را به استان تعز اعزام کرده بود تا بتوانند وارد بخش جنوبی شده و جبهه‌ای را برای عبور از این استان به سوی جنوب ایجاد کنند اما به محض رسیدن این نیروها، کمیته‌های مردمی در جنوب آن‌ها را اخراج کردند.

به گفته ناظران و تحلیل‌گران نقشه‌ها و برنامه‌هایی که صالح در جنگ علیه جنوب در سال 1994 بر آن‌ها تکیه داشت با نقشه‌های امروز وی متفاوت است چراکه استان تعز و مأرب با برنامه‌های وی مخالفند. عبد الله صالح در این سال فرماندهی نیروهای یمن شمالی در جنگ با کشور یمن جنوبی بر عهده داشت که با شکست یمن جنوبی و وحدت دو یمن به پایان رسید.

ساکنان تعز نیز اعلام کرده‌اند که علیه طمع ورزی‌های صالح برای بازگشت به قدرت می‌ایستند. قبال مأرب نیز نامه‌هایی را برای هادی فرستاده و در آن تاکید کرده‌اند که از "مشروعیت حکومت وی" دفاع خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N767878

وبگردی