آفتاب

روند صلح خاورمیانه؛ موضوع نشست چهارجانبه سیسی، کری، عباس و عبدالله دوم

روند صلح خاورمیانه؛ موضوع نشست چهارجانبه سیسی، کری، عباس و عبدالله دوم

مقامات مصر، اردن و آمریکا در نشستی چهارجانبه با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، بر سر تکمیل گفت‌وگوها در خصوص تعیین زمان برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، در این نشست چهارجانبه که میان عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، عبدالله دوم، پادشاه اردن و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در شهر "شرم الشیخ" مصر برگزار شد و بیش از 30 دقیقه به طول انجامید حاضران بر لزوم ادامه روند بازسازی غزه براساس جدول زمانی مشخص تاکید کردند.

همچنین این دیدار با توافق بر سر تکمیل گفت‌وگوها پس از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی جهت تعیین موعد از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه به پایان رسید.

در این نشست سیسی بر لزوم پایبندی رژیم صهیونیستی به تعهدات پیشین خود و تکمیل مذاکرات جهت حل و فصل عادلانه مساله فلسطین و لزوم از سرگیری مذاکرات صلح تاکید کرد.

وی همچنین با بیان اینکه کشورهای عربی ادامه درگیری میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را نمی‌پذیرند بر لزوم اجرای آشتی میان فتح و حماس با هدف یکپارچه سازی تلاش‌های فلسطی تاکید کرد.

وی همچنین در نشستی محرمانه با محمود عباس بر تمایل مصر با برقراری روابط با فلسطینی‌ها در غزه از جمله حماس تاکید کرده بود.

سیسی خاطرنشان کرد: قاهره آماده مشارکت در روند از سرگیری مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل است.

وی در نشست چهارجانبه بر لزوم اعمال فشار آمریکا بر کشورهایی که تصمیم خود را برای مشارکت در بازسازی غزه اعلام کرده‌اند تاکید کرد.

سیسی با بیان اینکه بحران انسانی واقعی در نوار غزه وجود دارد تاکید کرد که مقامات مصری تسهیلات لازم را برای اجرای طرح بازسازی نوار غزه در نزدیک‌ترین زمان ممکن ارائه خواهند کرد.

وی همچنین از آمریکا خواست تا بر رژیم صهیونیستی فشار بیشتری بیاورد.

جان کری نیز مدعی شد: روند صلح به دلیل عدم جدیت طرف فلسطینی در معرض تهدید قرار دارد. عباس نیز کنترل اوضاع فلسطین را از دست داده و از عمل به تعهدا خود ناتوان است.

محمود عباس نیز در کنفرانس شرم الشیخ اعلام کرد: اسرائیل یا باید صلح با ما را انتخاب کند یا به اشغالگری و اقدامات خود در تغییر ماهیت قدس ادامه بدهد.

وی افزود: ما به تحقق صلح فراگیر از طریق مذاکرات و تحقق تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی پایبندیم.

کنفرانس اقتصادی شرم الشیخ مصر روز جمعه با حضور بیش از 90 هیات از کشورهای مختلف و نمایندگان نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای برگزار شد.

انتهای پیام

کد N767518

وبگردی