آفتاب
در اقدامی خصمانه علیه حزب‌الله؛

امارات 90 خانواده شیعی لبنانی را اخراج کرد

امارات 90 خانواده شیعی لبنانی را اخراج کرد

دولت امارات در اقدامی ظالمانه که نقض تمامی قوانین حقوق بشر محسوب می‌شود طی 48 ساعت گذشته 90 خانواده لبنانی را که بیشترشان شیعی هستند را به دلایل سیاسی از این کشور اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، به گفته یک مسوول لبنانی عالی‌رتبه، این اقدام ظالمانه دولت امارات که نقض قوانین حقوق بشر محسوب می‌شود در راستای اقدامات پیشین ابوظبی است که از شش سال پیش و به بهانه مقابله با نفوذ حزب‌الله در لبنان و خارج آن صورت می‌گیرد.

دولت ابوظبی هرگونه دلیل واقعی را برای توجیه اقدام خود رد و به این خانواده‌های لبنانی اتهامات سیاسی و امنیتی مبنی بر حمایت از فعالیت‌های حزب‌الله وارد کرده است.

آنچه موجب ادامه اقدامات ظالمانه مقامات امارات شده عدم اتخاذ اقداماتی از سوی دولت لبنان است حتی گزارشات حاکی از این است که مقامات امنیتی در امارات حمایت برخی طرف‌های لبنانی را برای جمع‌آوری اطلاعات در خصوص خانواده‌های لبنانی مقیم امارات و گرایشات سیاسی آنها دریافت کرده‌اند.

حتی گزارش شده که برخی گروه‌های لبنانی اطلاعات اشتباهی را در خصوص برخی لبنانی‌ها تنها به دلایل سیاسی منتشر کرده‌اند.

این اقدامات دولت امارات و عدم اتخاذ اقدامات جدی از سوی لبنان ممکن است موجب ایجاد تنش‌ها و اعتراضات داخلی شود. همچنین گزارش شده که بیشتر خانواده‌های اخراج شده از اهل تشیع هستند.

مقامات امنیتی امارات که تحت قیمومت و سرپرستی عربستان و آمریکا هستند طی 48 ساعت گذشته به 90 خانواده لبنانی اعلام کرده‌اند که تنها چند روز فرصت دارند تا امارات را ترک کنند.

لیست اسامی این خانواده‌ها بدون هیچ‌گونه شرح و توضیحی به سفارت لبنان در ابوظبی ابلاغ شده است.

از سوی دیگر جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان تماس‌هایی را با نبیه بری، رئیس پارلمان و تمام سلام، نخست‌وزیر این کشور، نهاد مشنوق، وزیر کشور و عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات برقرار کرد.

برخی مسوولان لبنانی دیگر نیز با مسوولانی در شورای همکاری خلیج فارس از جمله چند مسوول عربستانی تماس برقرار کردند.

مسوولان اماراتی نیز اعلام کردند که این تصمیم از قبل گرفته شده است. آنها جزئیاتی را در خصوص اتهامات وارده به این افراد اعلام نکردند.

جبران باسیل اعلام کرد که به سفارت لبنان در ابوظبی اعلام شده که 70 لبنانی باید طی ساعات آتی بیروت را ترک کنند.

منابع دیپلماتیک نیز به شبکه المنار اعلام کردند که این تصمیم تنها به امارات منحصر می‌شود و شامل دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نیست.

منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که اطلاعات نشان می‌دهد این تصمیم دولت امارات یک اقدام سیاسی بوده و یک گروه لبنانی مشخصی را هدف قرار داده است که احتمالاً ادامه دار بوده و موجب وخامت اوضاع شود.

وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: لبنانی‌های مقیم امارات به خوبی در این کشور زندگی می‌کنند و به قوانین امارات پایبند هستند.

اخراج لبنانی‌ها از امارات از سال 2009 بدون هیچ دلیل و توجیه واقعی آغاز شده و تاکنون ده‌ها خانواده اخراج شده‌اند. در آن زمان نبیه بری به ابوظبی رفته بود و مسوولان اماراتی وعده داده بودند که این مشکل را حل می‌کنند.

مقامات اماراتی برای دوره‌ای محدود تصمیم اخراج لبنانی‌ها را لغو کردند اما این مساله در سال 2012 با اخراج 1000 تن به اوج خود رسید. برخی از افرادی که اخراج شده بودند اعلام کردند که مجبور شده‌اند سندی را مبنی بر حمایت از حزب‌الله لبنان یا انجام اقدامات غیرقانونی امنیتی امضا کنند. این افراد باید بین امضای این سندها یا رفتن به زندان یکی را انتخاب می‌کردند.

انتهای پیام

کد N767354

وبگردی