آفتاب

کمک 12.5 میلیارد دلاری عربستان، کویت، امارات و عمان به مصر

کمک 12.5 میلیارد دلاری عربستان، کویت، امارات و عمان به مصر

در جریان کنفرانس اقتصادی "شرم‌الشیخ" در مصر، کشورهای عربستان، کویت، امارات و عمان متعهد شدند 12.5 میلیارد دلار به مصر کمک کنند.

در جریان کنفرانس اقتصادی "شرم‌الشیخ" در مصر، کشورهای عربستان، کویت، امارات و عمان متعهد شدند 12.5 میلیارد دلار به مصر کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در این کنفرانس اقتصادی که در شهر "شرم‌الشیخ" و با هدف حمایت از اقتصاد مصر برگزار شد، صباح الاحمد الصباح، امیر کویت اعلام کرد که کشورش چهار میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی مصر اختصاص داده است.

مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان نیز در این کنفرانس اعلام کرد که ریاض حدود چهار میلیارد دلار که شامل ودیعه‌ای به ارزش یک میلیارد دلار در بانک مرکزی و کمک‌های اقتصادی دیگر می‌باشد، به حمایت از اقتصاد مصر اختصاص می‌دهد.

همچنین محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی اعلام کرد که امارات حدود چهار میلیارد دلار به حمایت از اقتصاد مصر اختصاص می‌دهد.

یحیی بن محفوظ، نماینده قابوس بن سعید، پادشاه عمان نیز گفت که این کشور کمک مالی به ارزش 500 میلیون دلار در طول پنج سال به مصر اختصاص داده است و حدود 250 میلیون دلار دیگر نیز برای انجام طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این کشور اختصاص خواهد داد.

کنفرانس اقتصادی شرم‌الشیخ با عنوان "مصر آتی" با مشارکت هیاتی‌هایی از حدود 90 کشور و 25 سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد.

در آغاز این کنفرانس، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر از تمامی شرکت‌ها و کسانی که به دنبال فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری هستند خواست تا از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مصر استفاده کنند.

وی متعهد شد تا فضای مناسبی را جهت سرمایه‌گذاری و صادرات از طریق اصلاحات قانونی و از بین بردن موانع موجود در راه توسعه و رشد اقتصادی فراهم کند.

سیسی خاطرنشان کرد: مصر برای افزایش میانگین رشد اقتصادی به شش درصد طی پنج سال آتی و کاهش میانگین بیکاری به 10 درصد تلاش خواهد کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس اعلام کرد که آمریکا به حمایت از مصر به ویژه اقتصاد این کشور پایبند است.

وی افزود: مصر نقش محوری در منطقه بازی می‌کند و ما از عبدالفتاح سیسی به خاطر برخورد مناسب با مشکلات و بحران‌های منطقه قدردانی می‌کنیم.

کری خاطرنشان کرد: شرکت‌های آمریکایی در کنفرانس حاضرند و پیامی را برای دولت مصر آورده‌اند که محتوای آن پایبندی آمریکا به حمایت از اقتصاد مصر است و ما با مصر برای تحقق اهداف خود همکاری خواهیم کرد.

کری تاکید کرد: مصر آگاهی خوبی نسبت به تحولات منطقه دارد و کشوری سرنوشت‌ساز در جهان عرب محسوب می‌شود.

جان کری در حاشیه این دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار و درخصوص ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه با آنها بحث و گفت‌وگو کرد.

در همین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز طی نشستی با عبدالفتاح سیسی درخصوص تحولات منطقه و لزوم مقابله با تهدید تروریست‌های داعش بحث و گفت‌وگو کرد.

هاموند اعلام کرد: من و رئیس‌جمهور مصر درخصوص افزایش تلاش‌های جامعه جهانی برای مقابله با تهدید داعش و همچنین اوضاع کنونی لیبی بحث و گفت‌وگو کردیم.

سفارت انگلیس در قاهره در بیانیه‌ای به نقل از فیلیپ هاموند که ریاست هیات انگلیس در کنفرانس اقتصادی شرم‌الشیخ را برعهده داشت، اعلام کرد: انگلیس در حال حاضر بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در مصر محسوب می‌شود. کنفرانس اقتصادی شرم‌الشیخ فرصتی برای تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری میان انگلیس و مصر می‌باشد.

در این بیانیه آمده است: قدرتمند بودن اقتصاد مصر و تحقق فرصت‌های کاری برای تمامی مصری‌ها به نفع انگلیس است.

انتهای پیام

کد N767107

وبگردی