آفتاب

آمریکا و کوبا بار دیگر دوشنبه برای احیای روابط دیدار می‌کنند

آمریکا و کوبا بار دیگر دوشنبه برای احیای روابط دیدار می‌کنند

دیپلمات‌های آمریکا و کوبا دور سوم مذاکرات تاریخی خود را برای احیای مناسبات دیپلمات و بازگشایی سفارت‌ها روز دوشنبه این هفته برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرتا جاکوبسن، دیپلمات ارشد آمریکا در امور آمریکای لاتین روز یکشنبه برای مذاکره با دشمن قدیمی دوران جنگ سرد آمریکا به هاوانا سفر می‌کند و مذاکرات رسمی از دوشنبه تا پایان هفته به طور می‌انجامد.

طرف‌های مذاکره کننده می‌گویند که در آخرین دور مذاکرات که 27 فوریه در واشنگتن برگزار شد، پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما همچنان بر این باورند که اختلافات وجود دارد.

جاکوبسن بار دیگر با جوزفینا ویدال مذاکره کننده ارشد کوبا دیدار می‌کند تا سایر مسائل باقیمانده را حل و فصل کنند و در همین حال دو طرف نشست آتی در پاناما که قرار است 10 و 11 آوریل برگزار شود، در نظر دارند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری‌ آمریکا قرار است در نشست پاناما شرکت کند و کوبا نیز برای اولین بار راهی نشست مذکور می‌شود.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: رئیس جمهور اخیرا گفته‌ است که وی همچنان بر این باور است که این کار می‌تواند تا آوریل انجام شود بنابراین ما هم امیدواریم و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنیم.

واشنگتن و هاوانا تاکنون دو دور مذاکره برای بازگشایی سفارت‌ها برگزار کرده‌اند اما مسائل پردردسری همچون غرامت بر سر املاک آمریکا که پس از انقلاب کوبا حاصل شد، آزادی فعالیت برای دیپلمات‌های آمریکایی و حذف نام کشور کوبا از لیست سیای حامیان تروریسم همچنان وجود دارند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: وزارت خارجه آمریکا در حال بررسی این مساله است که آیا باید نام کوبا از لیست آمریکایی حامیان تروریسم حذف شود و یا خیر ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

انتهای پیام

کد N767087

وبگردی