آفتاب

معاهده تسلیحاتی ژاپن با فرانسه

معاهده تسلیحاتی ژاپن با فرانسه

دولت ژاپن در راستای ایفای نقش نظامی گسترده‌تر در عرصه بین‌المللی قصد دارد تا قراردادی برای انتقال تسلیحات از فرانسه به امضا برساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود که وزرای امور خارجه و دفاع فرانسه و ژاپن امروز (جمعه) توافقی را برای انتقال سلاح امضا کنند که این اقدام به دولت شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اجازه می‌دهد تا طرح بلندپروازانه خود را در عرصه نظامی بین‌الملل توسعه دهد.

مذاکرات دوجانبه ژاپن و فرانسه بر روی دیپلماسی و امنیت ملی متمرکز است و طبق گزارش‌ها قرار است درباره تبادل تجهیزات دفاعی، فناوری و خدماتی بحث و رایزنی صورت بگیرد.

پارلمان ژاپن مدت‌هاست که برای بازنویسی قانون اساسی صلح طلب این کشور که بعد از جنگ جهانی دوم از سوی آمریکا به توکیو تحمیل شد، تلاش می‌کند. این اقدام اولویتی ویژه برای نخست‌وزیر ژاپن است و شینزو آبه محافظه‌کار ژاپن بازنویسی قانون اساسی را به عنوان یک هدف عالی قرار داده است.

وی در برابر کمیته‌ای از مجلس عالی ژاپن گفته است: ما در عصری زندگی می‌کنیم که ناچاریم قانون اساسی جدیدی برای ژاپن تهیه کنیم که از کشور می‌خواهد نقش بیشتری را در جامعه جهانی به عهده بگیرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد افکار عمومی ژاپن تا حدودی از تغییر قانون اساسی حمایت می‌کنند، اما اکثریت آنها هنوز تاکید دارند که باید به قانون اساسی صلح طلب که تحت آن ژاپن حق استفاده از زور و یا تهدید به استفاده از آن را به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین‌المللی رد می‌کند، در نظر داشته باشد. چنین اصلاحاتی در قانون اساسی، ژاپن را یک گام به درگیری‌های نظامی نزدیکتر می‌کند.

انتهای پیام

کد N766751

وبگردی