آفتاب

ایسلند درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را پس گرفت

ایسلند درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را پس گرفت

دولت ایسلند در راستای اجرای وعده‌های‌ خود، درخواستش را برای عضویت در اتحادیه اروپا پس گرفت.

دولت ایسلند در راستای اجرای وعده‌های‌ خود، درخواستش را برای عضویت در اتحادیه اروپا پس گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، اولین بار درخواست ایسلند برای عضویت در اتحادیه اروپا در سال 2009 و پس از بحران اقتصادی مطرح شد که به سیستم بانکداری ضربه زده بود. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که مردم ایسلند با پیوستن به اتحادیه اروپا مخالفند.

وزیر امور خارجه ایسلند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت راست‌میانه ایسلند، رئیس کنونی اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا را از تصمیم خود برای ملغی کردن درخواست عضویت مطلع کرده است. وی تاکید کرد: منافع ایسلند ایجاب می‌کند که خارج از اتحادیه اروپا باقی بماند.

اولین بار دولت چپگرای ایسلند در سال 2009 درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح کرد و این زمانی بود که این کشور شدیدا از بحران اقتصادی لطمه دیده و ارزش واحد پولی آن به نیم کاهش یافته بود. بنابراین عضویت در اتحادیه اروپا گزینه‌ای مطلوب به نظر می‌رسید. اما مساله حساس سهم ماهیگیری به یکی از موانع اصلی پیوستن به اتحادیه اروپا تبدیل شده بود و با این حال هرگز در مذاکرات ورود به این اتحادیه مطرح نشد.

صنعت ماهیگیری یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد ایسلند را تشکیل می‌دهد و هرگز مشخص نشد که اختلافات بروکسل و ریکیاویک چگونه قرار است حل و فصل شود.

سال گذشته هزاران تن از معترضان به خیابان‌های ریکیاویک، پایتخت ایسلند آمدند و خواستار برگزاری همه‌پرسی شدند و این درخواست پس از آن مطرح شد که دولت قصد خود را برای پس گرفتن درخواست عضویت در اتحادیه اروپا بدون برگزاری رای‌گیری اعلام کرد. با این حال تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از مخالفت ساکنان این کشور با پیوستن به اتحادیه اروپا حکایت دارد.

انتهای پیام

کد N766497

وبگردی