آفتاب

درخواست کشورهای آفریقایی برای تشکیل صندوق سپرده حمایت از عملیات علیه بوکوحرام

درخواست کشورهای آفریقایی برای تشکیل صندوق سپرده حمایت از عملیات علیه بوکوحرام

براساس پیش نویس قطعنامه سازمان ملل، کشورهای آفریقایی از سازمان ملل می‌خواهند تا صندوق سپرده‌ای را برای کمک مالی به نیروهایی که با بوکوحرام در نیجریه می‌جنگند، ایجاد کند و از جامعه بین‌الملل نیز خواستند تا به تامین تجهیزات و کمک اطلاعاتی بپردازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در متن پیش نویس این قطعنامه از ایجاد نیرویی توسط نیجریه و کشورهای همسایه چون کامرون، جمهوری چاد و بنین برای مقابله با شبه‌نظامیان بوکوحرام حمایت شده است. اتحادیه 54 کشوری آفریقا پیشتر تشکیل نیرویی متشکل از 10 هزار سرباز را برای مقابله با این شبه‌نظامیان تایید کرده بود.

بوکوحرام در شش سال اقدامات خودکامه و خصمانه خود در نیجریه تاکنون بیش از هزاران تن را به کام مرگ کشانده و اخیرا نیز با داعش در عراق و سوریه اعلام بیعت کرده است.

پیش نویس این قطعنامه توسط دولت‌های چاد، نیجریه و کامرون تدوین شده و هنوز به تایید 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل نرسیده است. محمد شریف، سفیر چاد در سازمان ملل گفت که امیدوار است شورای امنیت سازمان ملل در پایان مارس 2015 این قطعنامه را به رای بگذارد.

این پیش نویس تحت فصل هفت منشور سازمان ملل تنظیم شده و برای اتخاذ تصمیماتی برای اعمال و اجرای تحریم‌های اقتصادی یا استفاده از زور مناسب است.

یکی از دیپلمات‌های سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: هر زمان که این پیش نویس در بین 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شود، برخی از مسائل کلیدی آن نظیر کمک مالی برای انجام عملیات مطرح می‌شود.

در این پیش نویس کشورهای آفریقایی از بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل خواستند تا صندوق سپرده‌ای را برای کمک به تامین مالی نیروهایی که با بوکوحرام درگیر هستند، ایجاد و کشورهای عضو را برای شرکت داشتن در تامین مالی این صندوق ترغیب کند.

تدوین کنندگان این پیش نویس همچنین از جامعه بین‌الملل خواستند تا به تامین تجهیزات و تبادل اطلاعات برای مقابله با بوکوحرام پرداخته و به کشورهای سراسر جهان تاکید کردند تا درصورت نیاز به تامین خدمات، تجهیزات و نفر برای استقرار موفقیت‌آمیز نیروها بپردازند.

در این پیش نویس همچنین آمده هرکس که از بوکوحرام حمایت کند، مورد تحریم قرار می‌گیرد.

نیروهای دولت چاد چند وقت است که عملیاتی را علیه این گروه شبه‌نظامی آغاز کرده چون این گروه در ماه‌های اخیر حملات برون مرزی خود را افزایش داده است.

انتهای پیام

کد N766353

وبگردی