آفتاب

خشم عراقی‌ها از حملات ائتلاف به نیروهای دولتی/ سنا بغداد را تهدید کرد

خشم عراقی‌ها از حملات ائتلاف به نیروهای دولتی/ سنا بغداد را تهدید کرد

در پی کشته شدن ده‌ها نیروی ارتش عراق و داوطلب‌ مردمی که گفته می‌شود به دلیل حملات "اشتباهی" جنگنده‌های ائتلاف بوده، جوی از خشم و نارضایتی از فعالیت‌های نظامی آمریکا در عراق بر محافل سیاسی و نظامی این کشور سایه افکنده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه روسیه الیوم، تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق از دولت این کشور خواستند تا هرچه سریع‌تر تحقیقاتی را درخصوص تکرار "اشتباهات" ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در هدف قرار دادن مواضع نیروهای دولتی، آغاز کند.

در تازه‌ترین حملات به نیروهای عراقی که برای نبرد با داعش در استان الانبار مستقر شده‌اند، بنابر آمار رسمی 22 نظامی و شبه نظامی عراقی از جمله چندین نیروی داوطلب مردمی ائتلاف کشته شدند. فرماندهان میدانی در الانبار این رقم را بیش از 50 تن اعلام کردند. عراقی‌ها میگوید حملات از سوی جنگنده‌های ائتلاف بوده است.

این حملات در حالی انجام شده که روز چهارشنبه نیز تیپ 50 لشگر 14 عراق از سوی "جنگنده‌های ائتلاف" هدف قرار گرفت که گفته می‌شود ده‌ها عراقی نیز در این حملات کشته شده‌اند. نمایندگان پارلمان عراق می‌گویند در حملات ائتلاف به نیروهای عراقی که نمی‌تواند اشتباهی باشد، تاکنون نزدیک به 100 نیروی نظامی و داوطلب مردمی کشته شده‌اند.

پیش‌تر نیروهای عراقی در اطراف شهر نفت‌خیز بیجی نیز هدف حملات هوایی ائتلاف قرار گرفتند. فرماندهان نظامی ائتلاف به ویژه فرماندهان آمریکایی این نیروها هرگونه حمله به نیروهای عراقی را حتی به اشتباه تکذیب کرده‌اند. در آخرین مورد از این دست حملات که در اطراف شهر الرمادی رخ داده، مسوول اطلاع‌رسانی نیروهای ائتلاف اعلام کرد که این نیروها هیچ گونه پروازی در منطقه مذکور نداشته‌اند.

پیش‌تر دفتر نخست‌وزیر عراق نیز حمله به نیروهای دولتی این کشور از سوی جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی را تکذیب کرده بود و اطلاعاتی که از سوی نمایندگان پارلمان برای نخست‌وزیری ارسال شده بود را نامعتبر خواند.

در همین حال و با افزایش فشارها بر آمریکا به دلیل حملات به نیروهای دولتی، اعضای سنای این کشور با دستاویز قرار دادن مساله حقوق بشر و گزارش‌ها درباره حمله به غیرنظامیان در مناطق سنی‌نشین آزادشده، اعلام کردند که ممکن است کمک‌های نظامی آمریکا به عراق را متوقف کنند.

پاتریک لیهی از اعضای سرشناس سنای آمریکا با اعلام این خبر گفت: براساس قانون اساسی آمریکا ما نمی‌توانیم به کسانی که ناقض حقوق بشر هستند، کمک نظامی ارسال کنیم و در صورتی که اتهام‌ها مبنی بر شکنجه، اعدام، تجاوز و دیگر اتهام‌های حقوق بشری علیه نیروهای حاضر در مناطق سنی‌نشین عراق محرض شود، واشنگتن باید کمک‌های نظامی خود به این کشور را متوقف کند.

آمریکا اکنون بیشترین کمک نظامی را در اختیار ارتش عراق قرار می‌دهد و می‌توان گفت بیش از 80 درصد از یگان‌های ارتش جدید عراق از تجهیزات نظامی آمریکایی استفاده می‌کنند. روسیه نیز در کنار آمریکا از دیگر تجهیزکنندگان ارتش عراق محسوب می‌شود. تجهیز نظامی ارتش عراق از سوی روسیه در قبال پول انجام می‌شود اما واشنگتن بخش زیادی از این کمک‌ها را به شکل بلاعوض در اختیار بغداد قرار می‌دهد.

انتهای پیام

کد N766313

وبگردی