آفتاب

فرماندهان نظامی اسرائیل: نتانیاهو آمریکا را به دشمن تبدیل کرد / ترور جهاد مغنیه حماقت بود

فرماندهان نظامی اسرائیل: نتانیاهو آمریکا را به دشمن تبدیل کرد / ترور جهاد مغنیه حماقت بود

تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی سابق رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از بنیامین نتانیاهو و تاکید بر شکست سیاسی و امنیتی وی در زمینه‌های مختلف ضربه شدیدی را به او وارد کردند. این در حالی است که تنها چند روز به موعد انتخابات پارلمانی اسرائیل باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، این فرماندهان ارشد نظامی و امنیتی سابق که نام "رهبران برای حمایت از امنیت اسرائیل" را بر هیات خود گذاشته‌اند در کنفرانس مطبوعاتی در تل آویو اعلام کردند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقابله با جنبش حماس فلسطین و ایران شکست خورد. مردم اسرائیل بر خلاف رهبران راست گرای خود به حل مسالمت آمیز اختلافات با کشورهای عربی و توانایی ارتش در دفاع از اسرائیل ایمان دارند.

ژنرال‌های سابق رژیم صهیونیستی این کنفرانس مطبوعاتی را در واکنش به کمپین حزب لیکود علیه مئیر داگان، رئیس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) برگزار کردند. داگان پیشتر اعلام کرده بود که نتانیاهو خطری علیه امنیت اسرائیل است و دولت و مردم را از داشتن آینده‌ای بهتر محروم می‌کند.

این رهبران اعلام کرده بودند که قصد دارند نقص‌های امنیتی و نظامی نتانیاهو را فاش کنند اما آن‌ها تنها به ارائه نظر خود در تصمیماتش در قبال ایران و حماس و ترور شهدای قنیطره از جمله جهاد مغنیه، پسر عماد مغنیه، یکی از فرماندهان سابق حزب الله لبنان پرداختند.

در این کنفرانس مطبوعاتی ژنرال آشیر لیوی، نتانیاهو را به اقدام سیاسی شبیه آنچه پیش از جنگ روز آمرزش رخ داده بود متهم کرد و گفت: متاسفانه ما بهای سنگینی را در روز آمرزش پرداختیم. اگر می‌دانستیم که مصری‌ها در نهایت ما را مجبور می‌کنند تا میلی متر آخر همه عقب نشینی کنیم این بها را نمی‌پرداختیم اما با این حال هموطنان گرانبهایی را از دست دادیم. برخلاف ادعاهای نخست وزیر و وزرایش تمامی اسرائیلی‌ها دوست دارند مشکلات ما با کشورهای عربی به ویژه در خصوص موضوع فلسطین حل شود.

لیوی در واکنش به اتهام اعضای حزب لیکود که گفته بودند این رهبران جزو معادله نیستند، گفت: در اسرائیل همگان همدیگر را می‌شناسند. اگر ما را متهم کردند که ما از رخدادهای اسرائیل چیزی نمی‌دانیم باید بگوییم کسانی که ما را متهم می‌کنند یا مغرض هستند یا احمق.

وی افزود: آنچه نتانیاهو در خصوص ایران انجام داد اشتباه بزرگی بود که به ما آسیب زیادی زد. ما اطمینان داریم که بهای سنگینی را در آینده خواهیم پرداخت دشمنی هست که تمامی جهان را برای اتحاد جهت مبارزه واداشته است. ما کوچکتر هستیم و خارج از بازی قرار داریم پس باید با هم متحد شویم. خود را می‌بینیم که با همپیمان بزرگمان آمریکا می‌جنگیم. اگر کسی به یک مساله مثبت در خصوص این درگیری‌ها اشاره کند ما سپاسگزار وی خواهیم بود.

لیوی خاطرنشان کرد: مهمترین مساله این است که نتانیاهو در دستیابی به دستاوردهای نظامی در جنگ صخره سخت شکست خورد و همگان می‌دانند که بهای سنگینی را پرداخت کردیم. ما انتظار داشتیم که اقدام درستی صورت بگیرد که غزه را از سلاح خالی کرده و موجب بازسازی دوباره و بهبود زندگی ساکنان آن شود.

وی تاکید کرد: مشکل اساسی این است که نتانیاهو دست به اقدام عملی نمی‌زند تنها واکنش نشان می‌دهد. هیچ گاه جرات نکرده کار درستی انجام بدهد. ادعا می‌کند چرچیل است اما چرچیل هم می‌دانست که بدون آمریکا نمی‌توان کار درستی انجام داد. نتانیاهو گمان می‌کند می‌تواند بدون عامل اساسی و استراتژیک برای اسرائیل یعنی آمریکا هر کاری انجام دهد.

لیوی خاطرنشان کرد: به نظر من ترور جهاد مغنیه حماقت بود. من عماد مغنیه را می‌شناسم و فرق بین هر دو را می‌دانم. عماد مغنیه در عملیات آرژانتین دست داشت. اما پسرش نه تروش اشتباه بود.

وی افزود: تامین امنیت تنها به زور نیروی نظامی نیست بلکه به دیپلماسی نیز بستگی دارد. دیپلماسی اسرائیل شکست بزرگی خورده است. اروپا ما را تحقیر می‌کند و من مطمئنا نخست وزیر را مسئول می‌دانم.

شبتای شافیت، رئیس اسبق موساد نیز از نتانیاهو در خصوص موضوع ایران و وخامت روابط با آمریکا به شدت انتقاد و تلاش وی را برای تهمت زدن به دیگران محکوم کرد.

وی نتانیاهو را در راس هرم و مسئول اوضاع دانست و گفت: دیگران مسئول شکست در قبال حماس یا ایران نیستند تنها نتانیاهوست که آمریکا را از هم پیمان به دشمن تبدیل کرده است.

در همین راستا موشه یعالون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که رهبران نظامی و امنیتی که از نتانیاهو و سیاست وی انتقاد کرده‌اند دروغگو هستند و اوضاع را به طور کامل درک نکرده‌اند.

وی افزود: ساده است که از آرمان‌ها و آرزوها سخن گفت باید از توجه کردن به اظهارات این دروغگویان خودداری کرد متاسفانه اینها با دروغ‌های خود ما را گمراه کرده و فاجعه‌هایی را برای ما به وجود آورده‌اند.

انتهای پیام

کد N765816

وبگردی