آفتاب

لس آنجلس تایمز: نامه سناتورهای آمریکایی به نفع ایرانی ها بود

لس آنجلس تایمز: نامه سناتورهای آمریکایی به نفع ایرانی ها بود

خبرگزاری صدا و سیما

لس آنجلس تایمز نوشت مداخله سناتورهای آمریکا در مسائل خارجی، برخلاف قانون اساسی و تضعیف اختیارات رئیس جمهور آمریکا است.
پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در سرمقاله امروز خود نوشت، مخالفت جمهوری خواهان در کنگره با هرگونه توافق میان ایران و شش قدرت دنیا درباره آینده برنامه هسته ای تهران، موضوع جدیدی نیست. استقبال گرم هفته گذشته جمهوری خواهان از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل- به عنوان مخالف هر گونه توافق هسته ای با ایران- در کنگره این موضوع را اثبات کرد.
اما این هفته زمانی که آنها نامه سرگشاده ای را به مقامات جمهوری اسلامی نوشتند و در آن هشدار دادند هر گونه توافق مذاکره شده ای با دولت اوباما بدون تصویب کنگره از سوی رئیس جمهور بعدی غیرمعتبر می شود، چهل و هفت جمهوری خواه کنگره مخالفت آشکار خود را با این موضوع اعلام کردند.
این نامه که تام کاتن سناتور تازه کار جمهوری خواه از ایالت آرکانزاس نوشته است، با این عبارت آغاز می شود که « ممکن است شما درک کاملی از سیستم قانون اساسی ما نداشته باشید.» و در ادامه خاطرنشان می کند که در صورتی که توافق احتمالی به تصویب کنگره نرسد، امضا کنندگان این نامه- چهل و هفت سناتور کنگره- آن را فقط توافقی میان باراک اوباما رئیس جمهور و آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران قلمداد خواهند کرد که رئیس جمهور بعدی می تواند اعتبار آن را زیر سوال ببرد.
در این نامه سناتورها برخی خواسته های آن ها مشاهده می شود. در این نامه به صراحت آمده است که« کنگره نقش کلیدی در تصویب توافق هایی که اوباما انجام داده است، دارد» و به شدت اهمیت و اعتبار توافق های اجرایی را که رئیس جمهور آمریکا بدون مجوز کنگره امضا کرده زیر سوال برده است. در صورتی که این موضوع درست باشد که کنگره یا جانشین اوباما می تواند یک توافق را برهم بزند- به عنوان مثال با اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران- این تصور قوت می گیرد که توافق هایی که دولت اوباما امضا کرده است تا زمانی که وی سرکار است اعتبار دارد و جانشین وی می تواند آنها را از حالت الزام آور خارج کند.
این روزنامه در ادامه می نویسد ایرادی که بر نامه این سناتورهای آمریکایی وارد است نه به خاطر لحن آن و نه به خاطر نوع تحلیل قانونی اش است. حقیقت این است که این نامه سناتورها را به روند مذاکرات بین المللی وارد می کند که در حقیقت در حیطه اختیارات قوه مجریه است. باید در نظر داشت که هدف اصلی سناتورهای جمهوری خواه خرابکاری در این مذاکرات است. این اقدام سناتورها نه فقط آنها را در موضع مشابه تندروهای ایران که با توافق هسته ای مخالف هستند، قرار می دهد، بلکه این اقدام آنها کار را برای ایرانی ها برای سرزنش کردن آمریکا در صورت شکست مذاکرات، آسان تر کرده است.
در گذشته برخی اعضای کنگره که با سیاست های خارجی اوباما مخالف بودند، از سیاست های وی انتقاد و حتی با برخی از رهبران خارجی که اوباما تلاش می کرد ، آنها را منزوی کند نیز دیدار کرده اند. اما این نامه نقض آشکار اختیارات رئیس جمهور آمریکا است.
اگر توافقی حاصل شود و شرایط آن برای تصویب به کنگره ارائه نگردد، اعضای کنگره فرصت خواهند داشت نگرانی خود را درباره آن ابراز و حتی برای اجرایی نشدن آن تلاش کنند. اما مذاکره کردن با کشورهای خارجی از وظایف رئیس جمهور آمریکا است و مداخله سناتورهای آمریکا در این مسئولیت ناراحت کننده و مخرب است.

4949

کد N765708

وبگردی