آفتاب

دموکرات‌های آمریکا با اعطای "چک سفید امضا" برای مبارزه با داعش مخالفند

دموکرات‌های آمریکا با اعطای "چک سفید امضا" برای مبارزه با داعش مخالفند

دموکرات‌های سنای آمریکا صریحا اعلام کردند که نسبت به درخواست اختیارات جنگی جدید رئیس جمهوری این کشور برای کمپین ضد داعش نگران هستند و امیدوارند قانونگذاران بتوانند اقدام بینابین و مصالحه آمیزی را تصویب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این ابتکار عمل سیاسی اختیارات و محدودیت‌های ویژه‌ای را برای این کمپین هفت ماهه به وجود می‌آورد.

علی رغم درخواست‌های مقامات ارشد دولت برای حمایت دو حزبی باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا در یکی از نشست‌های این کمیته گفت: هیچ یک از دموکرات‌ها از این پیشنهاد حمایت نمی‌کنند.

رابرت منندز، سناتور دموکرات ارشد این هیات گفت: اعضای حزبش خواستار محدودیت‌های شدیدی در خصوص استفاده از نیروهای جنگی و محدودیت‌های جغرافیایی هستند.

وی افزود: دموکرات‌ها تمایل ندارند تا به باراک اوباما و یا هر رئیس جمهوری این کشور اختیارات نامحدودی برای جنگ بدهند و یا به نوعی با ارائه چک سفید امضا مخالفند.

این در حالی است که در میان جمهوری خواهان نیز که اغلب از سیاست خارجه اوباما به عنوان سیاستی منفعل انتقاد می‌کنند شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد.

آنها می‌خواهند این اختیارات برای استفاده از نیروی نظامی محدودیت‌های اندکی نسبت به فرماندهان ارتش داشته باشد.

اش کارتر، وزیر دفاع آمریکا شهادت داد که دولت شاهد یک کمپین محدودتر نسبت به جنگ‌های پیشین است.

وی افزود: به نظر می‌آید که کمپین‌هایی همچون عملیات‌های عراق و افغانستان رد خواهد شد چرا که چنین کمپین‌هایی ضروری نیستند.

درخواست اوباما برای اختیارات جدید از زمانی که به کنگره ارائه شده پیشرفت اندکی داشته و به نظر می‌آید که هرگز تصویب نشود.

برخی دموکرات‌ها می‌خواهند اختیاراتی که در سال 2001 میلادی تحت ریاست جمهوری جورج واکر بوش برای مبارزه با القاعده تصویب شد، لغو شود.

این همان اختیارات قانونی است که دولت اوباما از آن برای مبارزه با داعش در اوت سال جاری میلادی استفاده کرد.

مقامات دولت آمریکا تاکید دارند: اختیارات سال 2001 میلادی باید به منظور حفاظت از این کشور در برابر القاعده ادامه یابد. تنش‌ها در کنگره در خصوص سیاست خارجه بسیار بالا است. اما کورکر و منندز گفتند: امیدوارند به تصمیم بینابین و مصالحه آمیزی دست یابند.

انتهای پیام

کد N765642

وبگردی