آفتاب

رئیس پلیس فرگوسن استعفا کرد

رئیس پلیس فرگوسن استعفا کرد

پس از گزارش هفته پیش وزارت دادگستری آمریکا دایر بر وجود تعصب‌های نژادی در اداره پلیس شهر فرگوسن، در ایالت میسوری، رئیس پلیس این شهر از مقام خود استعفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ تحقیقات فدرال در مورد پلیس فرگوسن پس از قتل مایکل براون، یک جوان غیرمسلح سیاهپوست، به دست یک مامور سفیدپوست در ماه اوت گذشته که به چند هفته ناآرامی دامن زد انجام شد.

در پی گزارش وزارت دادگستری در مورد آن واقعه چندین مقام دیگر فرگوسن هم کناره گیری کرده‌اند.

مقام‌های شهر قول داده‌اند که اصلاحاتی را در اداره پلیس اعمال یا حتی آن را منحل کنند.

توماس جکسون در زمان اعتراضات تابستان در برابر خواسته تظاهرکنندگان و رهبران سیاسی میسوری برای کناره گیری مقاومت کرده بود.

مقام‌های شهر گفتند که حقوق جکسون بلافاصله و بیمه درمانی او یک سال دیگر قطع خواهد شد.

کناره گیری او روز ۱۹ مارس، زمانی که رئیس پلیس موقتی سر کار بیاید، عملی خواهد شد. جکسون از سال ۲۰۱۰ رئیس پلیس فرگوسن بود.

فرگوسن ۲۱ هزار نفر جمعیت دارد که اکثرا سیاهپوست هستند با این حال اداره پلیس شهر فقط سه افسر سیاهپوست داشته است.

قتل مایکل براون ۱۸ ساله و اعتراضات پس از آن باعث جلب توجه بین المللی شد و واکنش جکسون به آن حادثه و اعتراضات، مورد انتقاد گسترده قرار گرفت.

کلر مکسکیل سناتور این ایالت که دموکرات است و سایر مقام‌های ایالتی به شهردار فرگوسن فشار آوردند که جکسون را وادار به استعفا کند.

وزارت دادگستری آمریکا هفته پیش در گزارشی این شهر را متهم کرد با استفاده از نیروی پلیس و سیستم دادگاه‌ها سعی می‌کند به عنوان منبع درآمد استفاده کند.

در این گزارش آمده بود که در شهر فرگوسن احتمال جستجوی اتومبیل رانندگان سیاهپوست توسط پلیس بیش از دو برابر سفیدپوستان است و به علاوه احتمال استفاده از قوه قهریه و زائد در برخورد با سیاهپوستان بیشتر است.

از زمان انتشار آن گزارش، مدیر شهر، یک قاضی، دو مامور پلیس و یک منشی دادگاه کناره گیری کرده‌اند یا برکنار شده‌اند.

در آمریکا کنترل پلیس شهرها نه در اختیار دولت مرکزی بلکه در دست شهرداری است.

تحقیق و رسیدگی به جرایم فدرال را اف بی آی به عهده دارد.

انتهای پیام

کد N765407

وبگردی