آفتاب

درخواست برای مواخذه وزیر خارجه تونس

درخواست برای مواخذه وزیر خارجه تونس

مشاور سابق رئیس جمهوری تونس در امور بین‌الملل از دولت این کشور خواست تا در سیاست‌های خارجی خود بازنگری کند. وی از پارلمان نیز خواست تا وزیر خارجه این کشور را مورد بازخواست قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، انور الغربی، مشاور سابق رئیس جمهوری تونس در امور بین‌الملل ضمن درخواست از دولت تونس برای بازنگری در سیاست‌ خارجه خود گفت: پارلمان باید طیب البکوش، وزیر خارجه را پیش از اینکه دست به اقدامات نامناسب بیشتری بزند مواخذه کند.

الغربی گفت: روابط تونس با کشورهای همجوار به دلیل عملکرد وزیر خارجه آسیب دیده است.

اظهارات وزیر خارجه در خصوص لیبی که نشان دهنده به رسمیت شناختن دو دولت این کشور است تقریبا تونس را وارد درگیری‌های آنجا کرده است.

وزارت خارجه تونس پیشتر اعلام کرده بود که موضع تونس نسبت به دولت طرابلس (کنگره ملی) و دولت البیضا (پارلمان) به یک صورت است.

این اظهارات موجب تنش‌هایی میان البکوش و عمر القویری، وزیر اطلاع رسانی در دولت لیبی شده است.

وزیر خارجه تونس گفته است امثال القویری در کشور ما هیچ گاه مورد پذیرش نخواهند بود.

الغربی از اظهارات نامناسب البکوش که دبیرکل جنبش ندای تونس نیز است، به شدت انتقاد کرد و گفت: اظهارات وی نشان دهنده تمایل این جنبش در سیطره و نهادهای کشور است.

پیشتر رسانه‌ها اعلام کرده بودند که بکوش گفته است اگر جنبش النهضه در انتخابات شهرداری آتی پیروز شود پارلمان را منحل خواهد کرد اما بکوش این اظهارات را تکذیب کرد و گفت: آنچه در رسانه‌ها آمده جعل و تحریف یک گفت‌وگوی داخلی در چارچوب نشست بسته این حزب بوده است.

الغربی معتقد است که برگزاری جلسات مذاکرات لیبی در مراکش و الجزایر نقض دیلپماسی تونس محسوب می‌شود چرا که تونس بیش از هر کشور دیگری برای میزبانی این مذاکرات مناسب‌تر بود.

الغربی همچنین اعلام کرده وزیر خارجه موضعی در قبال اقدامات تحریک آمیز رسانه‌های مصر علیه تونس و کشورهای همجوار اتخاذ نکرده است.

انتهای پیام

کد N765392

وبگردی