آفتاب

دادگاه هند نخست‌وزیر سابق را فراخواند

دادگاه هند نخست‌وزیر سابق را فراخواند

دادگاهی در هند امروز (چهارشنبه) مانموهان سینگ، نخست‌وزیر سابق هند را برای پاسخگویی به اتهام‌های توطئه مجرمانه و فساد در پرونده معدن زغال‌سنگ‌ در دوران خدمتش فراخواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه ویژه اداره مرکزی تحقیقات، نخست‌وزیر سابق هند را به همراه یک میلیاردر هندی به نام کومار مانگالام و یک مقام دیگر برای پاسخگویی در هشتم آوریل احضار کرد. این ضربه‌ای به خاندان گاندی است که تا سال گذشته در هند حکومت می‌کرد. سینگ در سمت نخست‌وزیری ائتلافی را تحت رهبری حرب کنگره خاندان گاندی هدایت کرد.

مانموهان سینگ 82 ساله در جمع خبرنگاران پارلمان گفت: من نگران هستم اما این هم بخشی از زندگی است.

سینگ که عضو پارلمان هند است، به ارتکاب هیچ جرمی متهم نشده است اما وی برای نقض اعتماد، توطئه مجرمانه، خیانت و فساد باید مورد تحقیق و بازجویی قرار بگیرد. حداکثر مجازات برای خدشه‌دار کردن اعتماد حبس ابد است.

نخست‌وزیر سابق هند یک اقتصاددان مورد احترام است که طرح اصلاحات بازار آزاد وی در دهه 1990 به شکوفایی این کشور کمک بسزایی کرد و نقش وی در مدیریت بحران مالی سال 2008 بسیار چشمگیر بود. دور دوم نخست‌وزیری وی با رسوایی‌های فساد گسترده و اتهام‌های دیگری روبرو شد که سونیا گاندی به عنوان رهبر حزب کنگره اعلام کرد که "خودکشی" است.

پرونده فساد در معادن هند که به "دروازه زغال‌سنگ" معروف شد، در سال 2012 و پس از آن در کانون توجه قرار گرفت که یک بازرس دولتی اعلام کرد که خزانه‌داری 33 میلیارد دلار ضرر کرده و علت آن را تبانی میان مقام‌ها و شرکت‌های خصوصی دانست.

انتهای پیام

کد N765056

وبگردی