آفتاب

سفر "نابخردانه" نخست‌وزیر سابق ژاپن به کریمه

سفر "نابخردانه" نخست‌وزیر سابق ژاپن به کریمه

نخست وزیر سابق ژاپن علی رغم مخالفت‌های توکیو در خصوص سفری که ممکن است به عنوان مشروعیت بخشیدن به الحاق شبه جزیره کریمه به مسکو تلقی شود، وارد این شبه جزیره شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، دولت توکیو در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به گل آلود شدن شرایط و روابط دیپلماتیک، تمامی تلاش‌ خود را برای جلوگیری از سفر یوکیو هاتویاما، نخست وزیر سابق ژاپن به شبه جزیره کریمه انجام داد.

ژاپن در تحریم روسیه به خاطر الحاق شبه جزیره کریمه به مسکو به قدرت‌های غربی پیوست.

اما هاتویاما که تنها به مدت 9 ماه از سال 2009 تا 2010 میلادی نخست وزیر ژاپن بود، به نگرانی‌های توکیواعتنایی نکرد و به کریمه رفت و سفر سه روزه خود را با رفتن به شهر ساحلی یالتا آغاز کرد.

هاتویاما گفت: شاید بتوانم رشد روابط فرهنگی و انسانی میان کریمه و ژاپن را بهبود بخشم.

شبکه تلویزیونی "آساهی" ژاپن که خبرنگارانش در مسکو با هاتویاما مصاحبه کردند، گفت، وی تاکید دارد دیپلماسی فقط حق مسلم وزارت امور خارجه یک کشور نیست.

وی گفت: می‌خواهم با چشمان خودم احساسات مردم کریمه نسبت به الحاق این شبه جزیره به روسیه را ببینم.

هاتویاما قرار است روز پنج شنبه در دانشگاه کریمه سخنرانی کند.

در همیمن حال یوشیهید سوگا، سروزیر کابینه ژاپن امروز (چهارشنبه) سفر هاتویاما به کریمه را اقدامی نابخردانه دانست که با سیاست خارجی کنونی توکیو مغایرت دارد.

وی در کنفرانسی خبری در توکیو گفت: سفریک سیاستمدار که پیش از این نخست وزیر ژاپن بوده به کریمه یک اقدام نابخردانه است که واقعا جای تاسف دارد.

ماساهیکو کومورا، معاون رئیس حزب "دموکرات لیبرال" گفت: سفر هاتویاما به کریمه ممکن است جامعه بین‌الملل را دچار سوء‌تفاهم کند. این بیانگر موضع رسمی سیاست خارجی ژاپن نیست.

انتهای پیام

کد N765008

وبگردی