آفتاب
یک توافق خوب/ جراره در گفتگو با مهر:

مذاکره نباید راه تسلط بیگانه را بازکند/ اشکالات توافق ژنو رفع شود

مذاکره نباید راه تسلط بیگانه را بازکند/ اشکالات توافق ژنو رفع شود

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با تأکید بر رفع برخی نقاط اشکال توافق ژنو در مذاکرات هسته‌ای جاری گفت: توافق خوب، توافقی است که در آن شرایط تسلط بیگانه بر جمهوری اسلامی فراهم نشود.

ابوالقاسم جراره در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و با اشاره به ویژگی‌های «یک توافق خوب»، اظهار داشت: توافق خوب توافقی است که منافع ملی جمهوری اسلامی در آن لحاظ و خطوط قرمز مشخص شده توسط رهبر معظم انقلاب، به طور دقیق رعایت شود.

وی افزود: از جمله نکاتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند، این است که توافق باید یک مرحله‌ای بوده و درباره کلیات و جزئیات به صورت یکجا تصمیم‌گیری شود.

جراره ادامه داد: توافق خوب، توافقی است که در آن شرایط تسلط بیگانه بر جمهوری اسلامی فراهم نشود و نتوانند هر لحظه،‌ هر تصمیمی که گرفتند، آن را اعمال کنند؛ به طور کلی در توافق صورت گرفته، باید منافع ملی و شأن جمهوری اسلامی لحاظ شود.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس، با اشاره به برخی نقاط ضعف توافق ژنو اظهار داشت:‌ آن چیزی که تاکنون اتفاق افتاده، این است که ما امتیازاتی را به 1+5 داده‌ایم؛ از جمله اینکه غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کرده‌ایم و اورانیوم غنی‌ شده تا این میزان را اکسید کرده‌ایم، اما در مقابل باید ببینیم چه به دست آورده‌ایم.

وی تصریح کرد: اگر آن زمان مسائل فنی و تخصصی حوزه هسته‌ای را که مد نظر آنها بود، با خواسته‌های خودمان تلفیق می‌کردیم، باید هر کدام از اقدامات فنی را که مدنظر آنهاست، به صورت مرحله به مرحله و پله به پله در مقابل یکی از خواسته‌های جمهوری اسلامی قرار می‌دادیم؛ این اقدام متاسفانه در شروع کار انجام نشد که در مقابل یک مساله فنی مشخص که توافق می‌شود، در حوزه تحریم‌ها دقیقاً چه چیزی به دست می‌آوریم.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر رفع این اشکالات ادامه داد: به طور کلی، یکسری اقدامات فنی را انجام داده‌ایم، اما به مرحله تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی که رسیده‌ایم، آنها بهانه‌جویی می‌کنند؛ از جمله اینکه درباره منشأ تحریم‌ها و اینکه به رئیس‌جمهور آمریکا، کنگره یا اتحادیه اروپا برمی‌گردد، حرف‌های متناقضی می‌زنند؛ به طوری که در مواردی رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحریم‌ها اشاره می‌کند که در رابطه با تحریم‌های کنگره، کاری از دستش برنمی‌آید. بنابراین این نکات باید لحاظ شود، چون ما داریم با 1+5 مذاکره می‌کنیم و این گروه نیز به نوعی چکیده اتحادیه اروپا و آمریکای جنایتکار و کل استعمارگران دنیاست.

غربی‌ها و اوباما بیش از ما به توافق هسته‌ای نیاز دارند

جراره تأکید کرد: شاید این توافق به نفع خیلی‌ها باشد؛ به ویژه در فضای سیاسی و بین‌المللی به نفع خیلی از این کشورهاست که با ایران به توافق برسند، چون نیازی که آنها به جمهوری اسلامی در عرصه توافق دارند، بیش از این نیازی است که ما داریم.

این نماینده مجلس گفت: قدرتی که جمهوری اسلامی در منطقه دارد و پیروزی‌هایی که به دست آورده، به حدی است که منطقه را بدون جمهوری اسلامی نمی‌توان تعریف کرد و هر تحولی که در آن اتفاق می‌افتد، یکسوی تاثیرگذاری بر آن در جمهوری اسلامی است و همه هم این را می‌دانند.

وی اضافه کرد: بر این اساس، از جهت سیاسی به نفع طرف‌های مقابل ماست که زمینه توافق را فراهم کنند؛ به ویژه اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در پیش است و به اذعان خود آمریکایی‌ها، اوباما نتوانسته در حوزه سیاست خارجی چندان موفق عمل کند و به همین دلیل، به دنبال آن است که نقطه مثبتی از خود به جا بگذارد که به ثمر رسیدن این مذاکرات، می‌تواند یک نقطه مثبت در کارنامه سیاست خارجی آنها باشد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به این نکات، آنها قطعاً باید بیشتر از ما به این مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن احساس نیاز کنند و در عین حال، ما نیز باید آنچه را که در راستای منافع جمهوری اسلامی است، دنبال کنیم. 

کد N764424

وبگردی