آفتاب
معاون فرهنگی قوه قضاییه عنوان کرد

از رفتار مجرم متنفریم نه از خود مجرم

از رفتار مجرم متنفریم نه از خود مجرم

معاون فرهنگی قوه قضاییه با تبیین اهمیت و جایگاه اخلاق در دستگاه قضایی گفت: کسی که نتواند در زندگی شخصی خود عدالت داشته باشد، نمی‌تواند در دستگاه قضا، عدالت را حاکم کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی در جمع کارکنان قضایی و اداری دادگستری کل استان البرز با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر از واجب ترین واجبات است، اظهار کرد: نباید در قبال اشتباه اطرافیان بی‌تفاوت باشیم، اگر همکاری در مسیر اشتباهی قرار دارد باید او را راهنمایی کنیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین پیشنهاد کرد هسته‌هایی در دادگستری برای پاسداشت عدالت تشکیل شود تا عدالت در بین همه نهادینه شود.

صادقی با اشاره به اینکه یکی از مصادیقی که دستگاه قضا با آن سر و کار دارد خشونت است به طرح این سئوال پرداخت که آیا خشونت در کارکنان دستگاه قضا تاثیر دارد؟

وی افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم این خشونت در ما تاثیرگذار است که اقدامات فرهنگی می‌تواند نقش پیشگیری از این خشونت‌ها را داشته باشد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزایش فضای نشاط و مهرورزی را از اقدامات فرهنگی پیشگیرانه در کاهش تاثیر خشونت دانست و گفت: اگرچه خشونت اجتناب‌ناپذیر است، اما شروطی دارد؛ اولین شرط این است که اقداماتی پیش از اعمال آن انجام شود. دومین شرط این است که خشونت و مجازات در حد خود جرم و در چارچوب قانون باشد. «خشونت حداقلی» شرط سوم است اگر چه حداکثر مجازات، مجاز داشته شده است. شرط چهارم اعمال خشونت از سر مهرورزی و رحمت است.

وی با بیان اینکه اصل بر عدم مجازات و عدم اعمال خشونت است، تصریح کرد: متاسفانه اکثر قرارهای داده شده سنگین است البته از نظر قانونی ایرادی وارد نیست ولی باید حداقل مجازات در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر فلسفه خشونت بر تربیت است، خشونت وقتی جنبه تربیتی دارد که شخص ببیند به صلاح خودش است. ما از مجرم یا متهم متنفر نیستیم بلکه از رفتاری که وی انجام داده متنفر هستیم.

صادقی ادامه داد: باید با مجرم با کرامت برخورد شود که البته این به معنای عدم اجرای حکم نیست.

انتهای پیام

کد N764421

وبگردی