آفتاب

روحانی: ایران حامی سیاست صلح و دوستی ترکمنستان است

روحانی: ایران حامی سیاست صلح و دوستی ترکمنستان است

رییس جمهوری در دیدار همتای ترکمنستانی خود گفت: ایران همواره طرفدار و حامی سیاست صلح و دوستی ترکمنستان و مسیر بی طرفی اعلام شده از سوی عشق آباد بوده و هست.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح چهارشنبه در دیدار قربانقلی بردی محمداف رییس جمهوری ترکمنستان، از دعوت رییس جمهوری ترکمنستان برای شرکت در همایش صلح، دوستی و بی طرفی که در پایان سال میلادی جاری در ترکمنستان برگزار خواهد شد، استقبال کرد.
رییس جمهوری با ابراز خرسندی از فرصت پیش آمده برای دیدار از این کشور دوست و همسایه، گفت: دو ملت ایران و ترکمنستان از سال های دور روابط صمیمانه با یکدیگر داشتند و خوشحالیم که این روابط امروز به مراتب بهتر از گذشته است.
روحانی با اشاره به گسترش همکاری های تهران – عشق آباد در سال ها و به ویژه ماه های اخیر خطاب به همتای ترکمنستانی خود اظهارداشت: بی تردید تلاش های جنابعالی برای توسعه روابط دو کشور بسیار موثر بوده است.
رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: به طور قطع مذاکراتی که در این سفر خواهیم داشت در گسترش روابط تاثیرگذار خواهد بود و امیدوارم در پایان این سفر خبرهای خوبی برای دو ملت داشته باشیم.
روحانی تصریح کرد: مقام های دو کشور به خوبی بر اهمیت روابط بسیار خوب دوجانبه واقف هستند و معتقدیم باید از همه ظرفیت های موجود برای توسعه این روابط استفاده کنیم.
**روابط تهران-عشق آباد مفهوم جدیدی یافته است
قربانقلی بردی محمداف رییس جمهوری ترکمنستان نیز در این دیدار، به روابط خوب و حسنه دو کشور اشاره کرد و گفت: دو ملت ایران و ترکمنستان همواره روابط حسنه خود را حفظ کردند و در سال های اخیر نیز با توجه به افزایش همکاری ها در عرصه های مختلف، روابط دوجانبه تهران – عشق آباد مفهوم جدیدی پیدا کرده است.
وی با بیان این که ایران و ترکمنستان در عرصه سیاسی نیز نظریات و ایده های همخوان و نزدیک به یکدیگر دارند، افزود: دو دولت ایران و ترکمنستان همواره برای آبادانی کشورهای خود، رفاه دو ملت و حفظ و گسترش صلح و امنیت در جهان تلاش کرده اند.
رییس جمهوری ترکمنستان به گسترش روابط بازرگانی و تجاری دو کشور در زمینه مبادلات نفت و گاز، حمل و نقل، کشاورزی و آب و برق اشاره کرد و گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور همه ساله در حال افزایش است و با این وجود ظرفیت های خوبی برای ارتقای بیشتر این مبادلات وجود دارد که کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی دو کشور باید به عنوان هماهنگ کننده، این ظرفیت ها را فعال کند.
بردی محمداف با بیان این که ایران و ترکمنستان روابط فرهنگی خوبی بر مبنای ارزش های فرهنگی غنی مشترک با یکدیگر ایجاد کرده اند، تصریح کرد: دو کشور در زمینه های علمی، ورزشی و گردشگری نیز تعاملات خوبی با یکدیگر دارند که خواهان گسترش بیشتر آن ها هستیم.
رییس جمهوری ترکمنستان با تشکر از تلاش های روحانی برای گسترش روابط حسنه دو کشور خاطر نشان کرد: بسیار خوشحال خواهیم شد تا شما به عنوان یکی از اولین کشورهایی که از سیاست های بی طرفی ترکمنستان اعلام حمایت کردید در پایان سال جاری در جشن و همایشی که به مناسبت بیستمین سالروز اعلام این سیاست در ترکمنستان برگزار خواهد شد، شرکت کنید.
کد N764388

وبگردی