آفتاب

کرزای: رابطه دوستانه آری، اما زیردست پاکستان نمی‌شویم

کرزای: رابطه دوستانه آری، اما زیردست پاکستان نمی‌شویم

رئیس جمهوری پیشین افغانستان هشدار داد که تسلیم شدن به فشارهای پاکستان "مبارزات مردم افغانستان علیه امپریالیسم بریتانیا و تجاوز شوروی" را بی‌ارزش خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حامد کرزای در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی گاردین گفت که "ما خواهان رابطه دوستانه هستیم اما قرار گرفتن زیر دست پاکستان را نمی‌پذیریم."

این اظهارات کرزای زمانی مطرح می‌شود که دولت جدید افغانستان به رهبری اشرف غنی در ماه‌های اخیر برای بهبود رابطه افغانستان و پاکستان اقدامات عملی انجام داده و در تلاش بوده تا به پاکستان اطمینان دهد که دولت جدید کابل خواهان رابطه دوستانه با اسلام آباد است.

حامد کرزای در این مصاحبه گفت: من یک آدم صلح‌جو هستم، از خشونت متنفرم. اگر علیه شوروی جنگ نکرده بودیم، به مراتب وضعیت بهتر داشتیم. اما اگر ما کنترل سیاست خارجی خود را از دست بدهیم، پس تمام جنگ‌های ما علیه بریتانیا در ۱۰۰ سال پیش و جنگ ما علیه شوروی، بی معنی می‌شود.

وی از اقدام دولت افغانستان در مورد فرستادن نظامیان افغان برای آموزش در پاکستان انتقاد کرد و گفت: ما نباید نیروهای خود را برای آموزش به هیچ یک از کشورهای همسایه بفرستیم، مخصوصا که آنها در برابر این اقدام برای ما بمب‌گذاران انتحاری می‌فرستند.

دولت افغانستان ماه پیش شش افسر ارتش افغانستان را برای آموزش به پاکستان فرستاده است. در حالی‌که در زمان کرزای افسران ارتش افغانستان برای آموزش به هند فرستاده می‌شدند و نظامیان پاکستان می‌گفتند که هند افسران افغان را علیه پاکستان آموزش می‌دهد.

کرزای در گذشته هم گفته که بارها برای جلب اعتماد به پاکستان سفر کرده، اما نتیجه‌ای در پی نداشت. این نخستین باری است که وی به صورت مستقیم از خط مشی دولت جدید افغانستان در قبال پاکستان انتقاد می‌کند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان در گردهمایی یادبود محمد قسیم فهیم، معاون اول پیشین رئیس جمهور نیز به نقل از او گفت: در بازگشتم از یکی از سفرها به پاکستان فهیم خان به من گفت که اگر خط دیورند را به پاکستان بدهیم، آنها خواهان مناطق بیشتر افغانستان حتی تا دریای آمو خواهند شد.

اشاره کرزای به خط مرزی دیورند میان افغانستان و پاکستان است که دولت افغانستان این خط مرزی را به رسمیت نمی‌شناسد و رئیس جمهور کرزای در گذشته گفته بود که پاکستان خواهان به رسمیت شناخته شدن آن است.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان در این مصاحبه این موضوع را رد کرد که او در تلاش برای ایجاد اپوزیسیون سیاسی علیه دولت اشرف غنی است.

او گفت: من اختلاف نظراتی دارم اما چیزی نمی‌گویم. من به مشاوره دادن به رئیس جمهور غنی ادامه می‌دهم و کاملا از این دولت حمایت می‌کنم.

در روزهای گذشته نیز شمار دیگر از اعضای دولت پیشین حامد کرزای از تلاش‌های اشرف غنی برای نزدیک شدن به پاکستان انتقاد کرده بودند. رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی کرزای نیز به گاردین گفت که این سیاست "تسلیم شدن تحقیر آمیز" به یک "نیروی متخاصم" است که هیچ‌گاه رفتار خود را تغییر نخواهد داد.

عمر داوودزی، وزیر کشور دولت کرزای نیز گفته است که "رئیس جمهور غنی گام‌های جنجالی برداشته است که رهبران پیش از او به آن اقدام نکرده بودند. حال ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا پاکستان صادق است یا نه. اما من به صداقت پاکستان بیشتر از هر زمانی دیگر شک دارم."

انتهای پیام

کد N764327

وبگردی