آفتاب
برای بررسی برگزاری مذاکرات یمنی؛

فرستاده سازمان ملل به یمن وارد ریاض شد/هیات وابسته به عبدالله صالح به مسکو می‌رود

فرستاده سازمان ملل به یمن وارد ریاض شد/هیات وابسته به عبدالله صالح به مسکو می‌رود

در پی تلاش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای دور زدن انقلاب مردمی یمن و برپایی مذاکرات در ریاض، فرستاده سازمان ملل وارد پایتخت عربستان سعودی شد. همچنین قرار است هیاتی از حزب علی عبدالله صالح برای دیدار با مسوولان روسی به مسکو سفر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، یک روز پس از موافقت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با میزبانی کنفرانس گفت‌وگوی طرف‌های یمنی، جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن وارد ریاض شد.

این سفر بن عمر در چارچوب این امر صورت گرفت که شورای امنیت در قطعنامه اخیر خود او را مامور ساخت تا «مکان مناسب و امنی» را برای گفت‌وگو میان طرف‌های درگیر در یمن انتخاب کند.

پیشتر بن عمر در دیدار با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن در عدن اعلام کرد که شورای امنیت کاملاً از مذاکرات حمایت کرده و از طرف‌های یمنی می‌خواهد تا در آن مشارکت کنند.

در پی درخواست عبد ربه منصور هادی برای میزبانی ریاض از گفت‌وگو میان برخی از گروه‌های دینی، شورای همکاری خلیج فارس نیز از آمادگی خود برای میزبانی مذاکرات در ریاض خبر داد.

این در حالی است که جنبش مردمی انصارالله مخالفت خود را با انتقال مذاکرات به خارج از صنعاء اعلام کرده است.

در همین حال، حزب کنگره مردمی سراسری که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن ریاست آن را برعهده دارد، اعلام کرد که تصمیم دارد هیاتی عالی‌رتبه از رهبران خود را به مسکو اعزام کند تا دولت روسیه را در جریان مواضع این حزب نسبت به اوضاع کنونی یمن قرار دهد.

این امر در دیدار سلطان البرکانی، معاون دبیرکل در امور سیاسی در روابط خارجه این حزب با ولادیمیر دیدوچین، سفیر روسیه در یمن اعلام شد.

در این دیدار همچنین اوضاع و تحولات یمن و در راس آن گفت‌وگو میان طرف‌های سیاسی که با نظارت جمال بن عمر صورت می‌گیرد، مورد بررسی قرار گرفت.

سفیر روسیه در یمن عنوان داشت: هیچ گزینه‌ای در مقابل یمنی‌ها برای برون‌رفت از بحران کشورشان جز مذاکره و تکمیل روند سیاسی وجود ندارد.

از سوی دیگر، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که افراد مسلح ناشناس یک افسر را در سازمان اطلاعات در شهر عدن ترور کردند.

در همین حال، هزاران تن از حامیان علی عبدالله صالح در صنعاء تظاهرات کردند و خواهان کاندیدا شدن پسرش احمد در انتخابات ریاست‌جمهوری شدند.

انتهای پیام

کد N764095

وبگردی