آفتاب
با درخواست افزایش قدرت جاسوسی؛

وزیر خارجه انگلیس نسبت به تهدیدهای روسیه هشدار داد

وزیر خارجه انگلیس نسبت به تهدیدهای روسیه هشدار داد

وزیر امور خارجه انگلیس هشدار داد، اقدامات روسیه در اوکراین امنیت کشورها در شرق اروپا را متزلزل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در "موسسه سرویس‌های متحد سلطنتی " در لندن گفت: ما در حال حاضر با رهبری در روسیه مواجه هستیم که نه تنها قصد ندارد به سیستم قانونمند بین‌المللی که صلح میان کشورها را حفظ می‌کند، بپیوندد، بلکه حتی تمایل به براندازی آن را دارد.

هاموند افزود: اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای الحاق غیرقانونی کریمه و استفاده از نیروهای کشورش برای ایجاد بی‌ثباتی در شرق اوکراین، در اصل امنیت کشورهای مستقل در شرق اروپا را متزلزل می‌کند.

هاموند همچنین با درخواست اعطای اختیارات و قدرت بیشتر به سرویس‌های جاسوسی کشور گفت: آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس با چالش‌های بزرگ و بی‌سابقه‌ای نسبت به امنیت جمعی در دهه‌های اخیر مواجه هستند. از این رو باید به آژانس جاسوسی داخلی "ام آی 5" و آژانس جاسوسی خارجی "ام آی 6" قدرت‌های جدیدی برای مبارزه با تهدیدهای تروریستی و اقدامات نظامی داده شود.

وی افزود: ما مقیاس چالشی را که آژانس‌های اطلاعاتی ما با آن مواجه هستند درک می‌کنیم. در دولت هر کاری انجام می‌دهیم تا به آن‌ها اجازه داده شود امنیت ما را حفظ کنند. قانون باید تغییر کند تا به آژانس‌های اطلاعاتی قدرت‌های جدیدی بدهد که به آن‌ها اجازه واکنش به تغییر تکنولوژیکی را می‌دهد. از آنجایی که دامنه تهدیدها بزرگتر می‌شود، این آژانس‌ها باید هرچه سریعتر روند تغییر تکنولوژیکی را پیش گرفته و حفظ امنیت را در راس وظایف خود قرار دهند.

وی همچنین ادعاهای مطرح شده را مبنی بر اینکه آن ها مقصر افراطی شدن محمد الموازی معروف به"جان جهادی" هستند، رد کرد.

هاموند گفت: ما صریحا اعلام کردیم که مسئولیت اقدامات ترویستی برعهده افرادی است که مرتکب این اقدامات می‌شوند، اما بار بزرگ مسئولیت همچنین به شانه افرادی است که به عنوان توجیه کننده اقدامات آن‌ها عمل می‌کنند.

سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس برای آنکه به الموازی اجازه سفر به سوریه داده‌اند آن هم در حالی که سال‌ها وی را تحت نظر داشتند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: والدین، مدارس و مقامات فرودگاه و خطوط هوایی باید مسئول متوقف کردن مردم از افراطی شدن باشند.

وی ادامه داد: آژانس‌های اطلاعاتی با تهدیدهای کشورهایی که از نظر ایدئولوژیکی توسعه طلب هستند، مواجه بوده ودر حال حاضر نیز باید با گروه‌های تروریستی بین‌المللی و حامیان این اقدامات خصمانه و تروریست‌های "تکرو" دست و پنجه نرم کنند.

سخنرانی امروز هاموند احتمالا نخستین درخواست وی برای افزایش بودجه دفاعی و اطلاعاتی پیش از انتخابات پارلمانی قریب الوقوع در مه 2015 میلادی است.

انتهای پیام

کد N763813

وبگردی