آفتاب

اشتاینمایر تقویت روابط با اعراب برای مقابله با تروریسم را خواستار شد

اشتاینمایر تقویت روابط با اعراب برای مقابله با تروریسم را خواستار شد

وزیر خارجه آلمان شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را مانعی بر سر راه تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل دانست و بر لزوم همکاری با کشورهای عربی از جمله عربستان برای مقابله با چالش‌های موجود تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان با تاکید بر اهمیت هماهنگی و همکاری آلمان با عربستان و دیگر کشورهای عربی و اسلامی در زمینه مقابله با تروریسم گفت: ارائه طرح‌های مشاوره‌ای و بازپروری تروریست‌های آلمانی و اروپایی که از سوریه و عراق بازمی‌گردند، اولویت ما در مقابله با چالش‌های تروریستی در داخل کشور است.

اشتاینمایر که در مصاحبه با روزنامه عکاظ عربستان سخن می‌گفت، با انتقاد از سیاست‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این سیاست مانع اقداماتی است که برای تحقق طرح تشکیل دو کشور صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به لزوم همکاری و هماهنگی با کشورهای عربی به ویژه عربستان در زمینه مقابله با چالش‌های منطقه‌ای گفت: ما با نقش عربستان در زمینه مقابله با چالش‌های منطقه‌ای وگام‌هایی که ریاض در این زمینه برداشته کاملا آشنا هستیم.

وزیر خارجه آلمان آینده روشن برای خاورمیانه را در گروه تحقق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و توقف سیاست شهرک‌سازی دانست و در خصوص مزایده‌های اخیرا رژیم صهیونیستی برای ساخت شهرک‌های بیشتر در کرانه باختری و قدس شرقی ابراز نگرانی کرد. وی این مساله را مانعی جدی در مسیر تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل در کنار یکدیگر دانست.

اشتاینمایر در ادامه از تمامی طرف‌های مربوطه خواست دست از اقدامات یک جانبه‌ای که شرایط را در قدس و غزه بحرانی‌تر می‌کند، بردارند.

این مقام آلمانی در ارزیابی وضعیت یمن نیز گفت: موضع ما براین اساس است که معتقدیم طرح کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و نتایج مذاکرات ملی زمینه‌ای مناسب با دموکراسی در یمن فراهم می‌کند و به همین دلیل هم ما از میانجی‌گری‌های جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن حمایت می‌کنیم.

وی گفت: از نظر ما اینکه حوثی‌ها قدرت را به دست بگیرند قابل پذیرش نیست ولی ما حاکمیت قانون در این کشور را تایید می‌کنیم و برای اتحاد یمنی‌ها ومراقبت از حضور طرف‌های مختلف در این کشور از طریق انجام مذاکره طبق طرح کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تلاش می‌کنیم.

این مقام آلمانی درباره مساله خلع سلاح هسته‌ای در سایه کنفرانسی که به تازگی تشکیل شد، گفت: وقتی درباره سلاح هسته‌ای صحبت می‌کنیم، شامل سلاح‌های شیمیایی وگازهای سمی هم می‌شود برای ما ادامه همکاری در این زمینه با کشورهای عربی اهمیت دارد.

به تازگی 360 تن گاز سمی را در سوریه از بین برده‌ایم. ما ضمن محکومیت شدید استفاده سوریه از این گازها آن را جنایتی علیه بشریت می‌دانیم و می‌خواهیم عاملان استفاده از این مواد محاکمه شوند.

وی در ادامه درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت: پیشرفت در دستیابی به توافق در پرونده ایران به برقرای امنیت و آرامش در خاورمیانه و خلیج فارس انعکاس مثبتی خواهد داشت. به همین دلیل هم باید بدانیم که نتایجی که ما پس از 10 سال در این مذاکرات به دست آورده‌ایم، کم نیست. فرصتی که پیش از امضای توافق نهایی با تهران در زمینه برنامه‌های هسته‌ای وجود دارد را نباید از دست بدهیم.

وی در پایان این گفت‌وگو به مساله اوکراین واجرای تفاهم‌نامه مینسک و اینکه آیا احتمال می‌دهد یک نشست چهارجانبه دیگر تشکیل شود اشاره کرد و گفت: ما برای اعتمادسازی و همکاری به یک دیپلماسی فعال نیاز داریم و برای اجرای تفاهم نامه مینسک که شامل 13 بند از جمله آتش بس و بیرون کشیدن سلاح‌های سنگین است، تلاش می‌کنیم. ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا اجرای توافقنامه‌ای که در 12فوریه به امضا رسید را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام

کد N763040

وبگردی