آفتاب

"بانوی آهنین" ساحل عاج به 20 سال حبس محکوم شد

"بانوی آهنین" ساحل عاج به 20 سال حبس محکوم شد

دادگاهی در ساحل عاج امروز (سه شنبه) بانوی اول پیشین این کشور را به اتهام "متزلزل کردن امنیت کشور" در جریان درگیری‌های پس از انتخابات سال 2010 و 2011 میلادی که نزدیک به 3000 کشته بر جای گذاشت به 20 سال حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سیمون باگبو، بانوی اول پیشین ساحل عاج و همسر لوران باگبو، رئیس جمهوری پیشین این کشور به "اختلال در نظم عمومی" و "سازماندهی گروه‌های خلافکار مسلح" پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دسامبر سال2010 میلادی متهم شده است.

تایرو دامبل، رئیس دادگاه امروز در بیانیه‌ای گفت: این دادگاه به صورت متحد و یکپارچه سیمون باگبو را به 20 سال حبس محکوم کرد.

رودریگ داج، وکیل سیمون باگبو گفت: هنگامی که حکم قرائت می‌شد چهره باگبو کاملا بی‌تفاوت بود. من واقعا برای سیستم عدالت و قضاوت ساحل عاج متاسفم. ما حتما درخواست استیناف خواهیم داد.

سونگالو کولیبالی، دادستان کشور گفت: ما نشان دادیم که معافیت از مجازات دیگر نباید در ساحل عاج ادامه یابد.

میشل، پسر لوران باگبو نیز به خاطر نقشش در این ناآرامی‌ها به پنج سال حبس محکوم شد.

سیمون باگبو که زمانی از سوی حامیان و مخالفانش به عنوان "بانوی آهنین" ساحل عاج خطاب می‌شد از ژانویه سال جاری میلادی در حال محاکمه شدن است و 82 متهم دیگر نیز در این پرونده به اتهامات مختلف مشارکت در این ناآرامی مرگبار متهم شده‌اند.

مساله اصلی در دادگاه سیمون باگبو این بود که آیا وی در صدور دستور جوخه‌های مرگ نقشی داشته یا خیر.

دادستان‌ها خواستار تخفیف حکم محکومیت این بانوی 65 ساله به 10 سال حبس شده‌اند.

"بانوی آهنین" ساحل عاج روز دوشنبه به مدت چهار ساعت در دادگاه شهادت داده و ادعای شاهدان را که می‌گفتند وی را در حال توزیع سلاح به جوانان در پایتخت دیده‌اند رد کرد.

وی در دادگاه گفت: من آماده‌ام تا شاکیانم را ببخشم؛ چرا که اگر نبخشیم کشور با بحران بدتری که ما تجربه کردیم مواجه می‌شود.

انتهای پیام

کد N763039

وبگردی