آفتاب

برژینسکی: عضویت اوکراین در ناتو اصلا نباید مطرح شود

برژینسکی: عضویت اوکراین در ناتو اصلا نباید مطرح شود

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت که واشنگتن باید با هماهنگی روسیه از این مساله اطمینان حاصل کند که حتی اگر اوکراین جزو اتحادیه اروپا شود، به ناتو ملحق نشود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "زبیگنیو برژینسکی"، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کنفرانسی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل گفت که آمریکا باید با هماهنگی روسیه تدابیری اتخاذ کند که حتی اگر اوکراین روزی به عضوی از اتحادیه اروپا تبدیل شد، برای عضویت در ائتلاف ناتو تلاش نکند.

برژینسکی گفت: آمریکا باید به روسیه بگوید که ما تمایل و انتظار داریم که دولت اوکراین سرانجام به عنوان یک کشور اروپایی با دموکراسی کامل عضو اتحادیه اروپا باشد و تحت هیچ شرایطی برای عضویت در ناتو تلاش نکند.

به گفته برژینسکی، آمریکا باید با هماهنگی مسکو در راستای کاهش بحران و بازگشت سطح عادی زندگی در اوکراین تلاش کند.

دیپلمات کارکشته سابق آمریکا افزود: چنین هماهنگی‌ به نفع تمام مردم اوکراین خواهد بود و گامی رو به جلو در راستای تکامل اروپایی بدون جنگ است.

برژینسکی در ادامه توضیح داد که برخی نباید از روس‌ها انتظار داشته باشند در مقابل تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو "بی‌تفاوت" بمانند.

وی در بیان شباهت‌های نزدیک اوکراین و روسیه به آمریکا و کانادا اشاره کرد و گفت: این خصیصه دقیقا مشابه آمریکا و کانادا است. رهبران اوکراین طی ماه‌های اخیر پیشنهاداتی مبنی بر پیوستن به ناتو مطرح کرده‌اند و عنوان "بی‌طرفی" را لغو کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N762834

وبگردی