آفتاب
یک استاد حوزه:

تریبون به‌دستان، فضایل اخلاقی را ترویج دهند

تریبون به‌دستان، فضایل اخلاقی را ترویج دهند

مدیر گروه عرفان و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر اخلاقیات و فضایل اخلاقی را در جامعه ذبح کنیم هرگز به جایی نمی‌رسیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بهرام دلیر در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «در بحث رشد فضایل اخلاقی در جامعه دچار یک سری آسیب‌هایی شده‌ایم» اظهار کرد: اگر می‌خواهیم فضایل اخلاقی در جامعه ترویج پیدا کند باید بدانیم که صاحبان قدرت می‌توانند در ترویج این امر تأثیر بسیارزیادی بگذارند.

وی ادامه داد: در روایات اسلامی وارد شده که دین مردم و رشد فضایل اخلاقی آنها نشأت گرفته از حاکمانشان است و اگر صاحبان قدرت اخلاق را به جامعه تزریق کنند آثار بسیار مثبتی در جامعه به وجود می‌آید و اخلاق در جامعه جاری و ساری می‌شود.

این کارشناس اخلاق و عرفان با بیان این‌که «رشد فضایل اخلاقی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با تدبیرهایی که صاحبان قدرت می‌اندیشند میسر می‌شود» خاطرنشان کرد: تمام قوا باید سعی کنند که فضایل اخلاقی را در جامعه ترویج بدهند و حتی در سخنرانی‌ها و بیانیه‌های خود نیز به گونه‌ای عمل کنند که فضایل اخلاقی را در جامعه ترویج بدهند. گاهی بدون این‌که خود آنها بدانند با زدن یک حرف و یا بیانیه سبب می‌شوند که فضایل اخلاقی کمرنگ شود.

دلیر یادآور شد: بعد از صاحبان قدرت، اندیشمندان و فرهیختگان جامعه از جمله اساتید حوزه و دانشگاه می‌توانند در رابطه با رشد فضایل اخلاقی تأثیر بگذارند. این افراد تأثیرگذار باید بدانند که با بداخلاقی نمی‌توان به اخلاق رسید و اگر اخلاق در جامعه نباشد نمی‌توان به رشد اقتصادی و فرهنگ عالی رسید. با بداخلاقی دست یافتن به انسجام صورت نمی‌گیرد. بداخلاقی‌ها شکست‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

وی گفت: آنهایی که در جامعه تریبونی به دست دارند باید فضایل اخلاقی از جمله حق‌الله و حق‌الناس را افزایش بدهند و به خاطر منافع حزبی خود اخلاق را زیر پا نگذارند.

مدیرگروه عرفان و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که «ما برای رشد فضایل اخلاقی از حوزه هنر و ورزش غافل شده‌ایم» خاطرنشان کرد: بخواهیم یا نخواهیم چهره‌های سینمایی و ورزشی در جامعه تأثیر خود را می‌گذارند. اگر یک هنرپیشه‌ای در رابطه با این‌که هنوز ازدواج نکرده صحبت کند مطمئناً تأثیر آن را در جامعه می‌بینیم. پس برای رسیدن به رشد فضایل اخلاقی باید همگی دست به دست هم بدهیم.

وی گفت: با بیکاری و بحران‌های روحی و روانی نمی‌توان از رشد فضایل اخلاقی همچون ازدواج و ازدیاد نسل و... صحبت کرد. صاحبان قدرت سعی کنند اخلاق را در جامعه ترویج بدهند نه این‌که فقط به فکر این باشند که رقیب‌های خود را بکوبند. این نوع رفتار برخی از آنها سبب می‌شود که تمام فضایل اخلاقی را در جامعه ذبح کنیم.

این کارشناس اخلاق و عرفان گفت: اگر سیل رذایل اخلاقی در جامعه راه بیفتد صاحبان قدرت، ثروت، علم و هنر همه را با هم غرق می‌کند.

دلیر تاکید کرد: رشد فضایل اخلاقی باید دغدغه تمام مجموعه‌ها باشد و باید با یکپارچگی آسیب‌های اخلاقی را شناسایی کنیم و درصدد رفع آن باشیم وگرنه آینده نگران کننده است.

انتهای پیام

کد N762347

وبگردی