آفتاب

سید حسین موسویان در گفتگو با بی‌بی‌سی: سردار سلیمانی مهمترین و قدرتمندترین فرد خاورمیانه است

سید حسین موسویان در گفتگو با بی‌بی‌سی: سردار سلیمانی مهمترین و قدرتمندترین فرد خاورمیانه است

سید حسین موسویان در گفتگو با شبکه بی بی سی می گوید: سردار قاسم سلیمانی یک مسلمان معتدل و فرمانده ای کار کشته و واقع بین است که منافع ملی ایران برایش اصل است اما این منافع را در ایجاد صلح و ثبات و امنیت عمومی در خاورمیانه میجوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از بی بی سی، سید حسین موسویان، عضو تیم سابق هسته ای ایران و سفیر پیشین کشورمان در آلمان در گفتگویی مفصل با شبکه بی بی سی (که تنها بخشی از آن منتشر شده) به بررسی نقش سردار سلیمانی پرداخته است. وی این باره گفت:

سردار سلیمانی امور نظامی را در طول 8 سال جنگ تحمیلی عراق به ایران آموخت. او در هر دقیقه و هر روز و هر شب در طول 8 سال جنگ عراق، دانش نظامی را در عمل تجربه کرد. کسی که در خط مقدم جبهه های جنگ، دانش نظامی را آموخته با کسانی که در واحد های آکادمیک آموزش دیده اند متفاوت است. رهبری ایران او را شهید زنده خواند چون بارها در طول جنگ تا مرحله شهادت پیش رفت.

سفیر پیشین کشورمان افزود: ایران در زمان تجاوز صدام به ایران با عراق نمی جنگید. در واقع تمام قدرتهای منطقه ای و جهانی از صدام حمایت کردند و ایران یک تنه در مقابل بزرگترین تجاوز منطقه ای و جهانی تاریخ معاصر ایستاد. ایران سرداران و فرماندهان نظامی بسیاری دارد که نشان این افتخار را بر دوش دارند. بی دلیل نیست که امروزه هیچ کدام از کشورهای منطقه حتی یک فرمانده مثل سردار سلیمانی ندارند که اینگونه در کل منطقه خاورمیانه قدرتمند باشد.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای در ادامه افزود: در دوران حکومت طالبان و زمانیکه آمریکا قصد ورود به جنگ با القاعده در افغانستان را داشت، ما مدتی در شورای امنیت بحث میکردیم که آیا ایران در مبارزه با القاعد همکاری کند یا خیر. سردار سلیمانی موافق بود ضمن اینکه ساده دل هم نبود. او ضمن موافق بودن، به نیت آمریکا مظنون بود که آیا این یک دعوت تاکتیکی است یا صادقانه. در واقع او یک استراتژیست نظامی بسیار واقع بین و ماهری است.
موسویان می گوید: ایران در دوران فرماندهی قاسم بر نیروی قدس، در مبارزه با القاعده در افغانستان که تهدید امنیت ملی ایران است ، از ظرفیتهای آمریکا بهره برد و زمانیکه آمریکا با "محور شرارت" خواندن ایران، نشان داد که دنبال همکاری تاکتیکی " بوده، ایران هم آمریکا را در افغانستان تنها گذاشت تا بعد از 10 سال با صدها میلیارد خسارت و از دست دادن هزاران سرباز، محکوم به شکست و خروج از افغانستان باشد.

موسویان بیان داشت: برخلاف تبلیغاتی که در غرب علیه سردار سلیمانی میشود، او یک مسلمان تندرو متعصب خشک مغز نیست. او یک مسلمان معتدل و فرمانده ای کار کشته و واقع بین است که منافع ملی ایران برایش اصل است اما این منافع را در ایجاد صلح و ثبات و امنیت عمومی در خاورمیانه می‌جوید. اینکه او امروز در خط مقدم مبارزه با داعش در صحنه های جنگ حضور یافته و جانش را به خطر انداخته بهترین سند و دلیلی است که هم بدنبال ثبات ایران است و هم ثبات منطقه چون داعش بلای جان منطقه است. لذا اگر قدرتهای منطقه ای عقل داشته باشند باید یک نیروی مشترک نظامی برای مبارزه با داعش تشکیل دهند و فرماندهی آن را بعهده سردار سلیمانی بگذارند.

5252

کد N762263

وبگردی