آفتاب

حمله پلیس فرانسه به اعتراضات ضد هسته‌ای در پاریس

حمله پلیس فرانسه به اعتراضات ضد هسته‌ای در پاریس

پس از آن‌ که فعالان جنبش موسوم به "صلح سبز" امروز (دوشنبه) در شهر پاریس تظاهرات ضد هسته‌ای برگزار کردند، پلیس فرانسه با حمله به این تظاهرات، پنج تن از آن‌ها را بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، امروز (دوشنبه) پلیس شهر پاریس پس از آنکه فعالان جنبش صلح سبز در این شهر تظاهرات کرده و بنرهای ضد هسته‌ای خود را در رودخانه سن انداختند، پنج تن از این فعالان را بازداشت کرد.

فرانسه بالاترین میزان اوابستگی به انرژی هسته‌ای را در جهان دارد و حدود دوسوم انرژی این کشور از این راه تولید می‌شود.

قرار است پارلمان فرانسه طی روزهای آینده بحث درباره تولید انرژی هسته‌ای در این کشور را آغاز کند.

فعالان جنبش زیست محیطی صلح سبز امروز اقدام به تظاهرات اعتراضی در یک پل بر فراز رودخانه سن که در نزدیکی پارلمان فرانسه قرار داشت کردند. در بنرهایی که این فعالان به نمایش گذاشتند و یکی از آن‌ها در رودخانه سن شناور شد، تصویر فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه و وعده‌ انتخاباتی‌اش به منظور کاهش وابستگی فرانسه به انرژی هسته‌ای به میزان 50 درصد تا سال 2025 به چشم می‌خورد.

چند روز پیش، مجلس سنای فرانسه لایحه‌ای را درباره انرژی هسته‌ای در این کشور تصویب کرد اما در این لایحه اشاره‌ای به این ضرب الاجل نشده بود. با این حال مجمع ملی فرانسه که مجلس سفلی پارلمان محسوب می‌شود، این چارچوب زمانی را پذیرفته است و نمایندگان هریک از مجالس قصد دارند از روز سه شنبه درباره جزئیات بحث کنند.

سگولن رویال، وزیر انرژی و محیط زیست فرانسه اظهار کرد: فعالان صلح سبز می خواهند فرانسه کاملا تولید انرژی هسته‌ای را کنار بگذارد اما این موضع دولت نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات جنبش صلح سبز در اعتراض به عدم توجه به ضرب‌الاجل سال 2025 گفت: لازم نیست درباره این موضوع جنجال آفرینی کنیم.

این در حالی است که قرار است پاریس در ماه دسامبر آینده میزبان یک کنفرانس با شرکت 190 کشور به هدف محدود ساختن انتشار گازهای گلخانه‌ای برای مقابله با گرم شدن جهان باشد.

سیریل کورمیه، یک فعال صلح سبز گفت: فرانسه به عنوان میزبان نشست رسیدگی به آب‌وهوای جهان باید در مورد طرحی مناسب که از تولید انرژی هسته‌ای کاسته و به جای آن به انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر باد و انرژی خورشیدی روی بیاورد، مذاکره کند.

انتهای پیام

کد N762104

وبگردی