آفتاب
/همایش دیپلماسی نوین و سیاست خارجی ایران/

یک استاد دانشگاه: ایران فراتر از مسائل انرژی هسته‌ای و سیاسی است

یک استاد دانشگاه: ایران فراتر از مسائل انرژی هسته‌ای و سیاسی است

یک استاد دانشگاه با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایران، گفت: از طریق فرهنگ به طور غیرمستقیم می‌توانیم ایدئولوژی ایران را به جهانیان منتقل کنیم و با دیپلماسی فرهنگ جایگاه کنونی ایران را ارتقاء دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرهاد طلایی، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در همایش "دیپلماسی نوین و سیاست خارجی ایران" درباره بررسی جایگاه حقوق فرهنگی بشر در دیپلماسی نوین، گفت: کشورها باید حقوق بشر را در تعامل با یکدیگر مدنظر قرار دهند و از طریق شناخت ملت‌ها با یکدیگر به تعامل بپردازند.

او با اشاره به فرهنگ غنی ایران، خاطرنشان کرد: ما از نظر فرهنگی قوی هستیم و می‌توانیم از طریق فرهنگ خود را به جهان بشناسانیم و از طریق غیرمستقیم از طریق همین فرهنگ می‌توانیم ایدئولوژی خود را منتقل کنیم و نشان دهیم ایران بیش‌تر از بعد انرژی هسته‌ای و سیاسی است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ایران دارای فرهنگ و تمدن است و پیشینه‌ای برگرفته از تاریخ، هنر و فرهنگ دارد. ما می‌توانیم با تعاملات فرهنگی زمینه را برای تعامل مردم کشورها در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی فراهم کنیم.

وی با تأکید بر این‌که باید حقوق فرهنگی بشر را گسترش دهیم، اضافه کرد: این اصول فرهنگی می‌تواند باعث شناخت بهتر ملت‌های کشورها شود و در این‌باره نهادهای مردمی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

طلایی افزود: ما آن‌قدر پتانسیل داریم که بتوانیم از طریق دیپلماسی فرهنگی جایگاه کنونی خود را ارتقا دهیم. وزارت امور خارجه در این حوزه می‌تواند وارد عمل شود و امیدوارم از طریق فرهنگ ایران در جهان بهتر شناخته شود.

هم‌چنین در ادامه این همایش،‌ محمدتقی قزل‌سفلی، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه مازندران با تأکید بر دیپلماسی بین فرهنگی در حوزه سیاست خارجی، گفت: این دیپلماسی ویژگی‌هایی از جمله گفت‌وگوهای فرهنگی، مشارکت تمدنی و... دارد و می‌تواند در حوزه سیاست خارجی مفید واقع باشد.

سپس ارسلان قربانی، استاد دانشگاه با اشاره به تأثیر شبکه‌های اجتماعی و مجازی بر روابط دیپلماسی نوین در حوزه سیاست خارجی، گفت: می‌توان از طریق شبکه‌های اجتماعی به ترویج فرهنگ پرداخت.

انتهای پیام

کد N761899

وبگردی