آفتاب

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب با محوریت فلسطین، یمن و لیبی

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب با محوریت فلسطین، یمن و لیبی

نشست اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع لیبی، یمن، سوریه و فلسطین با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در قاهره آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در آغاز این نشست که برای بررسی چالش‌ها و بحران‌های جهان عرب برگزار شده، گفت: اتحادیه عرب باید اقدماتی فوری برای مقابله با چالش‌هایی که منطقه با آن مواجه شده است اتخاذ کند چراکه این خطرات و چالش‌ها امنیت ملی و قومی اعراب را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: ما با تروریست‌هایی در جهان عرب مواجهیم که از مرزها عبور کرده و دست به اقدمات شنیع علیه تمامی ملت‌ها می زنند. به عنوان مثال داعش دست به جنایت علیه میراث فرهنگی و تاریخی عراق زده است همچنین اعدام معاذ الکساسبه خلبان اردنی و اعدام شهروندان مصری در لیبی و دیگر کشورها نمونه هایی از اقدامات شنیع داعش است.

دبیر کل اتحادیه عرب نسبت به گسترش تروریسم در منطقه هشدار داد و گفت: بحران سیاسی منطقه یکی از دلایل گسترش تروریسم است. برای همین ما باید نیروی عربی مشترکی را برای مقابله با تروریسم در منطقه تشکیل دهیم.

وی بر اهمیت حمایت از مشروعیت در کشورهایی که با تروریسم مواجهند و پایبندی تمامی کشورهای عربی به مقابله فراگیر با تروریست‌ها تاکید کرد.

العربی به پیش نویس قطعنامه جدید پایان اشغال فلسطین نیز پرداخت و گفت: ما این پیش نویس را برای مقابله با اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان ارائه کرده‌ایم وبر حمایت مجدد خود بر حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می کنیم.

ناصر جوده وزیر خارجه اردن نیز که ریاست این دوره را برعهده داشت گفت: ما در حال حاضر با خطراتی در جهان عرب مواجهیم که امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند. تروریست‌ها با نام دین دست به اقدامات غیر انسای می‌زنند. در واقع جنگ ما با تروریست‌ها جنگ دفاع از فرهنگ عربی و دفاع از اسلام و امنیت است.

وی با بیان اینکه راهکار سیاسی تنها راه برای خارج شدن از بحران سوریه است گفت: ما باید خواسته های مردم سوریه را اجابت کرده و صلح و ثبات را به این کشور بازگردانیم. حفظ وحدت و حاکمیت سوریه مهم ترین مسئله است.

ناصر جوده بر لزوم حمایت از دولت عراق در مقابله با تروریست‌ها نیز تاکید کرد.

وی همچنین به ناآرامی‌های لیبی اشاره کرد و بر لزوم حمایت از تلاش های برناردینو لیون فرستاده سازمان ملل به لیبی برای حل بحران این کشور و حمایت از نهادهای قانونی تاکید کرد و گفت: ما باید به لیبی برای بازسازی این کشور و تلاش ارتش لیبی برای مقابله با تروریست‌ها و ممنوع الفعالیت کردن شبه نظامیان تندرو در این کشور کمک کنیم.

جوده گفت: باید به ملت مصر به دلیل اعدام شهروندان این کشور به دست داعش در لیبی تسلیت گفت و همبستگی خود را با مصر در مقابله با تروریست ها اعلام کنیم.

وی درخصوص اوضاع یمن تاکید کرد: ما از اوضاع یمن نگرانیم و باید دست به اقدامات جدی برای حمایت از استقلال سیاسی یمن زد.

جوده بر اهمیت توجه به طرح شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن و حمایت از مذاکرات ملی با ریاست عبدربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور تاکید کرد.

جوده همچنین خاطرنشان کرد: حل مسئله فلسطین مهم ترین مسئله برای پایان دادن به درگیری ها در تمامی منطقه است. ما خواهان افزایش تلاش ها برای ازسرگیری مذاکرات فلسطین و اسرائیل هستیم. همچنین به تلاش های خود برای حفاظت از مقدسات فلسطین به ویژه مسجد الاقصی ادامه می دهیم و با اقدامات اسرائیلی ها در هتک حرمت مقدسات فلسطین مقابله می کنیم.

انتهای پیام

کد N761885

وبگردی