آفتاب

تاکید منتظری بر توجه بیشتر قضات به پرونده‌های مرتبط با محیط زیست

تاکید منتظری بر توجه بیشتر قضات به پرونده‌های مرتبط با محیط زیست

رئیس دیوان عدالت اداری در راستای توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری به مسایل و مشکلات محیط زیست، به قضات و مدیران در توجه ویژه و دقت در پرونده‌هایی که با محیط زیست در ارتباط است، تاکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه هیات عمومی دیوان با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، اظهار کرد: معظم‌له حل مسائل و مشکلات زیست محیطی همچون آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست‌اندازی به جنگل‌ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه‌ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاه‌های مرتبط دانستند و از آنجایی که ما در دیوان عدالت اداری و دستگاه قضا با این موضوع در ارتباطیم، خود را مخاطب بخشی از این تذکرات می‌دانیم.

وی افزود: با توجه به اینکه دیوان عدالت اداری گاهی به عنوان مرجع رسیدگی‌کننده قضایی در پرونده‌های محیط زیستی است، از قضات محترم می‌خواهم تا به پرونده‌هایی که با حیات و زندگی جامعه در ارتباط است با دقت و وسواس بیشتری رسیدگی کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: متاسفانه ملاحظه شده که برخی مسئولان و عده اندکی از مردم که به دنبال منافعی هستند، اقداماتی کرده‌اند که موجب لطمه به محیط زیست و دست‌درازی به منابع طبیعی و بعضا تخریب آن شده است.

منتظری اضافه کرد: همچنین گاهی در دستگاه‌های اجرایی یا شهرداری‌ها تصمیمات خلاف قانونی گرفته می‌شود که در آن به حقوق طبیعت توجه نمی‌شود، ما تکلیف خود می‌دانیم در این پرونده‌ها با دقت و توجه بیشتری در راستای تامین منافع عمومی اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه در مواردی افراد سودجو برای تامین منافع خود و دست‌اندازی به زمین‌های مراتع و منابع طبیعی و جنگل‌ها با نفوذ در برخی افراد مسئول، اقدام به سندسازی کرده‌اند، تصریح کرد: قضات باید در رسیدگی به این پرونده‌ها با هوشیاری بیشتری عمل کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان این نکته که همگان باید به دغدغه مقام معظم رهبری اهتمام جدی داشته باشند، یادآوری کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرح‌های عمرانی و صنعتی و همچنین جرم‌انگاری تخریب محیط زیست به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به حق و عدالت در انجام وظایف به کلامی از امیر مومنان حضرت امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند، «مسلمان کسی است که اجرای حق در نظر او از باطل دوست داشتنی‌تر است، هر چند کار حق از قدر او بکاهد».

منتظری افزود: این فرمایش امام علی(ع) باید برای همه مردم سرمشق و الگو باشد به‌ویژه برای مسئولان و کسانی که اندیشه و عمل‌شان در جامعه موثرتر از دیگران است.

رئیس دیوان عدالت اداری خطاب به قضات اظهار کرد: ما که پشت میز قضاوت نشسته‌ایم و در مقام رسیدگی به پرونده‌های قضایی قرار داریم، باید در اجرای حق و عدالت اهتمامی جدی داشته باشیم؛ زیرا که این ملاکی است که جایگاه ما را نزد خداوند تعیین می‌کند.

انتهای پیام

کد N761710

وبگردی