آفتاب
با ارایه گزارش عملکرد ستاد دیه تهران

رفیقدوست: سیاست ستاد دیه، عدم‌حضور بانوان در زندان است

رفیقدوست: سیاست ستاد دیه، عدم‌حضور بانوان در زندان است

رئیس هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان تهران گفت: سیاست کلی ما این است که خانم‌ها کمتر در زندان‌هایمان حضور داشته باشند البته محکومیت اکثر خانم‌های ما مربوط به مسائل مالی است.

رئیس هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان تهران گفت: سیاست کلی ما این است که خانم‌ها کمتر در زندان‌هایمان حضور داشته باشند البته محکومیت اکثر خانم‌های ما مربوط به مسائل مالی است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن رفیقدوست در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره‌ی آمار و عملکرد ستاد مردمی دیه استان تهران گفت: سال گذشته ستاد دیه توانست 582 نفر از زندانیان را به آزادی برساند. امسال نیز توانستیم با 31 درصد افزایش 760 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و محکومان مالی را آزاد کنیم که این تعداد از 725 نفر آقا و 37 نفر خانم تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: از این تعداد 197 نفر زندانی دیه، 405 نفر محکوم مالی، 150 نفر زندانی مهریه و 8 نفر زندانی نفقه بودند که مبلغ بدهی آنها 78 میلیارد تومان بود.

رئیس هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان تهران خاطرنشان کرد‌: مبلغی که این تعداد از زندانیان بدهکار بودند 78 میلیارد تومان بود که ستاد دیه توانست 18 میلیارد را از شکات تخفیف بگیرد و قرار شده است که 30 میلیارد را خود بدهکاران به صورت تدریجی پرداخت کنند.

رفیق‌دوست خاطرنشان کرد: از مبلغ 78 میلیارد تومان، 7 میلیارد و 400 میلیون از سوی بانک‌ها به صورت وام، 2 میلیارد با کمک نقدی مردم، 4 میلیارد از سوی ستاد مرکزی دیه، 3.5 میلیارد از سوی صندوق‌های قرض‌الحسنه، 4 میلیارد از سوی شرکت‌های بیمه و 5 میلیارد توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی تامین و قرار بر این شد که 3 میلیارد از این رقم را خود زندانیان پرداخت کنند و امیدواریم این روند در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشند.

وی بیان کرد:‌ آزادی هر زندانی در واقع آزادی دو خانواده را شامل می‌شود و امیدواریم این سنت حسنه که از سال‌های قبل توسط مرحوم لاجوردی پایه‌گذاری شد، ادامه داشته باشد.

رفیق‌دوست تعداد زندانیانی که در حال حاضر در زندان‌های تهران حضور دارند را هزار و 80 نفر اعلام کرد و افزود:‌ از این تعداد اعلام شده 348 نفر در حال تشکیل پرونده و مذاکره با شکات هستند، پرونده 247 نفر تازه وارد ستاد شده و باید بررسی شود. 229 نفر از این تعداد در مرخصی به سر می‌برند، 60 نفر از آنها در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. 176 نفر از این تعداد به بانک‌ها و موسسات قرض‌الحسنه معرفی شدند و 20 نفر نیز به صندوق‌های خسارت‌های بدنی برای کمک معرفی شدند که البته قابل ذکر است از تعداد هزار و 80 نفر، 20 نفر را زندانیان خانم تشکیل می‌دهند.

رفیق‌دوست ادامه داد: از تعداد هزار و 80 نفر، 177 نفر مربوط به زندانیان مهریه است. البته تا قبل از بیمه نامه شخص ثالث ما شاهد زندانیان زیادی در زندان‌هایمان بودیم، اما اگر در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که زندانیان دیه کمتر در زندان‌ها حضور دارند هم به دلیل این است که طبق آمار راهنمایی و رانندگی تعداد تلفات کمتر شده و هم بیمه‌نامه شخص ثالث به کمک ما آمده است. در مورد مهریه نیز ما ابتدا سعی می‌کنیم که طلاقی صورت نگیرد و اگر موفق نشدیم از محل‌هایی که داریم کمک‌های خود را ارائه می‌دهیم.

رئیس هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان تهران گفت: در سال 93 ، 14 گلریزان در استان تهران برگزار شد که در این 14 گلریزان، 2 میلیارد تومان کمک‌های مردمی جمع شد. همچنین بودجه دولت بنا به سهمی که استان تهران در ستاد دیه دارد از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه و بانک‌ها به دست ما می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در ستاد دیه تهران مرکز تحقیق و پژوهش بر روی افراد زندان به وجود آمده است تا متوجه شویم علت تصادف و یا ورشکستگی چه بوده تا راحت‌تر بتوانیم کمک‌های خود را ارائه دهیم.

وی درباره‌ی نصب برچسب بیمه شخص ثالث بر روی اتومبیل‌ها که قرار بود اجباری شود، گفت: این موضوع هنوز در دست اقدام است و پای مجلس نیز به میان آمده است.

رفیق‌دوست درباره‌ی بازپرداخت وام‌های اعطایی به زندانیان گفت: وظیفه‌ی پرداخت وام‌ها بر عهده‌ی فردی است که از زندان آزاد می‌شود اما تسهیلاتش متفاوت است. البته ما نیز بر روی این موضوع نظارت داریم. درواقع پولی که به صورت بلاعوض در سال گذشته به زندانیان تعلق گرفته 6 میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: سیاست کلی ما این است خانم‌ها در زندان حضور نداشته باشند. البته اکثر خانم‌ها دارای محکومیت مالی هستند. در واقع باید شیوه انجام معاملات اطلاع رسانی شود تا مردم ما کمتر گرفتار این گونه معاملات و مشکلات پس از آن شوند.

رفیقدوست ادامه داد: در حال حاضر روابط ما با بانک‌های عامل خوب است و مشکلی با آنها وجود دارد و آنها وام‌ها را با توجه و بستگی به رقمی که دارد طی 15 روز الی یک ماه به زندانیان پرداخت می‌کنند.

وی درباره‌ی افرادی که به دلیل مشکلات بیمه توسعه در زندان حضور دارند، اظهار کرد: 88 زندانی در کل کشور هستند و در تهران 3 زندانی حضور دارند که این 3 نفر نیز در حال آزادی هستند.

رفیق‌دوست گفت: ما در بحث جذب بودجه مشکلی نداریم و تقریباً بودجه خوبی در اختیار ما قرار گرفته است، البته ما شاهد 200 میلیون تومان تعهد وصول نشده از سوی خیرین بودیم.

انتهای پیام

کد N761640

وبگردی