آفتاب
/افتتاحیه همایش دیپلماسی نوین و سیاست خارجی ایران/

سلیمان‌پور تاکید کرد:‌ تبدیل ارزش‌های ایران اسلامی به ارزش‌های منطقه‌ای و حتی جهانی

سلیمان‌پور تاکید کرد:‌ تبدیل ارزش‌های ایران اسلامی به ارزش‌های منطقه‌ای و حتی جهانی

رئیس مرکز آموزشی و پژوهشی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که نظام جهانی صرفا بر اساس ارزش‌های غربی شکل گرفته است، گفت: باید به گونه‌ای در مسیر نظریه‌پردازی گام برداریم که جایگاه ایران را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هادی سلیمان‌پور، رئیس مرکز آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت خارجه صبح امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاحیه‌ همایش دیپلماسی نوین و سیاست خارجی ایران گفت: غرب به دنبال مقابله با هرگونه فکر ایدئولوژیک در جهان است زیرا ایدئولوژی را به عنوان یک عنصر محرک به عنوان پارازیت در عرصه‌ بین‌المللی می‌نگرد.

وی ادامه داد: غرب پذیرای ظهور و بروز ایدئولوژی در جهان نیست. در طول 400 سال گذشته غرب توانسته ارزش‌های محلی خود را به حالت جهانی تبدیل کند و امکان مداخله و جهانی کردن ارزشهای شرقی در تعامل با ارزش‌های غربی وجود نداشته است. بر همین اساس باید تلاش شود که ارزش‌های شرقی نیز در ساخت تمدن آتی در نظام سیاسی و بین‌المللی مورد مشارکت قرار گیرد.

سلیمان‌پور با بیان اینکه نظام جهانی کنونی صرفا بر اساس ارزش‌های غربی شکل گرفته و حکومت می‌کند، گفت: در حال حاضر در منطقه شاهد تحولات بزرگی هستیم که از این تحولات می‌توان به تخریب نهادهای اصلی امنیت ساز اشاره کرد که دراین باره می‌توان به تلاش برای نابودی ارتش‌های سوریه، عراق و مصر و یمن اشاره کرد. همچنین از دیگر تغییرات می‌توان به تحولات اقتصادی در منطقه اشاره کرد . در همین باره می‌توان فروش تسلیحات نظامی از طریق آمریکا و غرب به کشورهای منطقه را نام برد.

وی افزود: در حال حاضر عربستان سعودی و امارات به اندازه‌ کل کشورهای اروپا از آمریکا تسلیحات خریدند و روز به روز فروش تسلیحات در منطقه افزایش یافته است. همچنین اگر مذاکرات هسته‌ای ایران پیش برود و توافقی انجام شود این مساله می‌تواند تاثیر به سزایی در راستای تحولات منطقه بگذارد.

وی با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد: باید در مقابل این تحولات شرایط را به گونه‌ای آماده کنیم که بتوانیم دیدگاه‌ها و نظریه‌های جدیدی را تدوین کرده و ارزش‌های موجود در ایران اسلامی را به ارزشهای منطقه‌ای و در صورت امکان جهانی تبدیل کنیم.

این مقام وزارت خارجه اضافه کرد:‌ ایران صاحب قدرت گفتمانی است و می‌تواند گفتمان تازه‌ای را ایجاد کند. بر همین اساس باید در روند نظریه پردازی به گونه‌ای گام برداریم که بتوانیم جایگاه جهانی ایران را ارتقا دهیم.

همچنین در ادامه، محمدجواد حق‌شناس دبیر این همایش نیز گفت: در طول 8سال گذشته در حوزه‌ سیاست خارجی چندان عملکرد خوبی وجود نداشت اما با آمدن دولت جدید با خروج از بحران به وجود آمده در طول 8 سال گذشته سیاست خارجی به صورت کارآمد به سمتی حرکت کرد که با محوریت قراردادن سیاست‌ خارجی این دولت توانست بسیاری از مشکلات را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حل کند.

وی تاکید کرد:‌ دیپلماسی نوین می‌تواند در خدمت سیاست‌مداران و مسئولان سیاست خارجی قرار بگیرد.

در ادامه ارسلان قربانی، رئیس انجمن روابط بین‌المللی ایران گفت: دیپلماسی نقشه‌ راهی برای کنش‌گران و تصمیم‌سازان هر کشوری در راستای منافع ملی آن کشور است. در دیپلماسی نوین می‌توان از ابزاری مانند فرهنگ و شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

پس از قربانی، زهرانی رئیس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه با خوش‌آمدگویی به حضار و شرکت‌کنندگان بر تعامل هر چه بیشتر و پر کردن خلاء موجود میان عوامل آکادمیک و مسئولان اجرایی وزارت خارجه در پیشبرد سیاست خارجی تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N761422

وبگردی