آفتاب
/ضرورت بازنگری قوانین جرم‌انگاری تخریب محیط زیست/

افضلی‌فرد: تبانی و کوتاهی نهادهای نظارتی عامل تداوم پدیده زمین‌خواری است

افضلی‌فرد: تبانی و کوتاهی نهادهای نظارتی عامل تداوم پدیده زمین‌خواری است

یک عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت که تنقیح قوانین در حوزه مبارزه با زمین‌خواری و توجه بیشتر مسوولان نظارتی و اجرایی به این موضوع باید شتاب بیشتری به خود بگیرد.

مصطفی افضلی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد حفظ محیط زیست و مقابله با زمین‌خواری، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده که موجب بروز پدیده زمین‌خواری و سودجویی و قانون‌شکنی در این زمینه می‌شود وجود ضعف‌های قانونی است. این در شرایطی است که دستگاه‌های اجرایی موظفند هر شش ماه یک بار اگر در حوزه خود دچار خلاء یا ضعف قانونی هستند آن را احصاء و به صورت کتبی و رسمی به مجلس اعلام کنند اما متاسفانه این قانون رعایت نمی‌شود.

وی افزود: ما در کمیسیون اصل 90 مجلس با معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشکیل جلسه دادیم و بر لزوم تنقیح قوانین تاکید کردیم اما به هر حال این ضعف در دستگاه‌های اجرایی کشور وجود دارد.

وی «ضعف در اجرای قوانین موجود» را از جمله دلایل بروز زمین‌خواری دانست و تاکید کرد: ما قوانینی برای برخورد با زمین خواری و جعل اسناد داریم که در مقام اجرا به دلیل کوتاهی نهادهای نظارتی و بعضا تبانی در سطوح مختلف دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و شوراهای شهر یا منابع طبیعی این قوانین به اجرا در نمی‌آید و گاهی اراده لازم برای برخورد مطابق قانون دیده نمی‌شود.

این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: البته در جلساتی که با وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، راه، کشور و منابع طبیعی داشتیم این دستگاه‌ها ملزم شدند نسبت به قلع و قمع مستحدثات اقدام کنند و اقداماتی در این زمینه صورت گرفت و جهاد کشاورزی نسبت به ایجاد فضای سبز و درختکاری اقدام کرد اما چون این اقدامات مقطعی بود و ادامه نیافت برخورد لازم با کسانی که در حوزه شهرداری‌ها دچار تخلف شده بودند صورت نگرفت و این سیر نامیمون ادامه پیدا کرد.

وی گفت: ما همچنین تحقیق و تفحصی از سازمان ثبت اسناد را در مجلس داشتیم که با لابی‌گری این تحقیق و تفحص را از دستور کار خارج کردند در حالی‌که در زمینه جعل اسناد و زمین‌خواری تحقیق و تفحص از سازمان ثبت اسناد نیز ضروری به نظر می‌رسد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تنقیح قوانین در حوزه مبارزه با زمین‌خواری، تحقیق و تفحص از سازمان ثبت اسناد و اجرای قوانین و نظارت بر آن از سوی مسئولین نظارتی و اجرایی شتاب بیشتری به خود بگیرد تا دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه مقابله با زمین خواری نیز مرتفع شود.

انتهای پیام

کد N761128

وبگردی