آفتاب

اسهال؛ شایع‌ترین عارضه افراط در مصرف آنتی بیوتیک‌ها

اسهال؛ شایع‌ترین عارضه افراط در مصرف آنتی بیوتیک‌ها

یک متخصص عفونی مصرف بی‌رویه و روز افزون مصرف آنتی‌بیوتیک را دلیل اصلی بروز اسهال در بیماران بستری دانست و گفت: در بیماران بستری که دچار عفونت میکروبی توسط کلستریدیوم هستند، مصرف آنتی بیوتیک‌ها باید مراقبت بیشتری انجام شود و آنان باید از جهت بروز این عفونت بررسی شوند.

دکتر فرانک عالی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه شیوع اسهال حاصل از درمان‌های سوختگی افزایش یافته است اما در سال‌های گذشته تحقیقاتی بر علت آن وجود نداشته است، گفت: مصرف داروها، تغذیه با لوله معده، ایسکمی روده و یبوست از جمله مواردی است که منجر به اسهال در بیماران بستری در بیمارستان می‌شود.

وی در ادامه افزود: به دلیل مراقبت‌های بهتر از بیماران سوخته در سال‌های اخیر و بقای بیشتر بیماران و در نتیجه مصرف بیشتر آنتی بیوتیک‌ها و نیز استفاده روز افزون از آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف، بروز اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها افزایش یافته است که می‌تواند از یک اسهال ساده تا فرم‌های کشنده کلستریدیوم متفاوت باشد و همین امر می‌تواند میزان بروز مرگ و میر این بیماران را افزایش دهد.

این عضو مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: مشخصات دموگرافیک بیماران، بیماری زمینه‌ای و نوع آن، درصد و شدت سوختگی، سابقه عمل جراحی، مصرف داروهای ضداسهال و میزان مصرف آنتی بیوتیک از جمله مواردی است که برای بررسی دلایل ابتلا بیماران تحت درمان سوختگی به اسهال بیمارستانی مورد نیاز است.

عالی نژاد مصرف بی رویه و روز افزون مصرف آنتی بیوتیک را دلیل اصلی بروز اسهال در بیماران بستری دانست و خاطر نشان کرد: در بیماران بستری که دچار عفونت میکروبی توسط کلستریدیوم هستند، مصرف آنتی بیوتیک‌ها باید مراقبت بیشتری انجام شود و آنان باید از جهت بروز این عفونت بررسی شوند.

این متخصص عفونی در پایان یادآور شد: سن بیمار، وجود بیماری زمینه‌ای، مصرف آنتی بیوتیک بی‌رویه، عدم استفاده از رژیم غذایی مناسب و استفاده از برخی داروهای خاص ضد اسهال منجر به تشدید اسهال بیمارستانی می‌شود.

انتهای پیام
کد N761118

وبگردی