آفتاب
بروجردی مطرح کرد:

ایران در هر صورت برنده مذاکرات است/ لزوم یک مرحله ای بودن توافقات

ایران در هر صورت برنده مذاکرات است/ لزوم یک مرحله ای بودن توافقات

خرم آباد -رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: من معتقد هستم که ایران در هر صورت برنده مذاکرات است و حتی اگر مذاکرات به بن بست برسد همه کشورهای دنیا فهمیده اند که آمریکا زیاده خواه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علاءالدین بروجردی عصر دوشنبه در نشست دانشجویی در محل دانشگاه لرستان به موضوعات مربوط به مذاکرات هسته ای پرداخت و گفت: سابقه دانش هسته ای ایران به بیش از نیم قرن برمی گردد و قبل از انقلاب سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه در زمینه هسته ای برای ایران کار می کردند.

بروجردی افزود: بعد از پیروزی انقلاب سه کشور نامبرده فعالیت های خود را رها کرده و ما با آموزه های امام راحل مبنی بر اینکه "ما می توانیم" تلاش کرده و توانستیم به دانش هسته ای دست پیدا کنیم.

نقش راهبردی مجلس در ارتباط با فعالیت های هسته ای کشور

وی به نقش راهبردی مجلس در ارتباط با فعالیت های هسته ای کشور اشاره کرد و بیان داشت: پس از اینکه به خاطر گزارش غلط سازمان منافقین در زمینه فعالیت های هسته ای توسط ایران کشور مجبور شد دو سال فعالیت های هسته ای را متوقف کند مجلس هفتم در چهار مصوبه دولت را مکلف کرد که تمامی فعالیت های هسته ای را مجدد آغاز کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در چند سال اخیر فضای بازی ایجاد شد که مطابق آن مجلس بر صفر تا ۱۰۰ پرونده هسته ای یعنی از مرحله استخراج اورانیوم از خاک ایران تا غنی سازی آن مسلط شده است.

بروجردی فرمایش مقام معظم رهبری تحت عنوان "نرمش قهرمانانه" را سخنی حکیمانه خواند و گفت: ما امروز در مصاف با دو دهه گذشته در مقابل قدرت های بزرگ یک قهرمان هستیم چرا که قدرت های دنیا می گفتند شما نباید دانش هسته ای داشته باشید ولی ما بر داشتن این دانش اصرار کردیم و در این عرصه به عنوان یک قهرمان پیروز شدیم.

وی افزود: واژه نرمش بدین معناست که ما برای عبور از گذرگاه هسته ای ضمن حفظ قابلیت های به دست آمده هسته ای به گونه ای عمل کنیم که دشمن زمین گیر شود.

اگر مذاکرات به بن بست برسد دنیا به زیاده خواهی آمریکا پی می برد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفته اگر ما می توانستیم همه پیچ و مهره های تسهیلات هسته ای ایران را باز کنیم حتما اینکار را انجام می دادیم ولی نمی توانیم لذا این نمی توانیم اوباما به معنی اقتدار ملی ما در عرصه هسته ای است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا با روند مذاکرات موافق هستید یا خیر گفت: من معتقد هستم که ایران در هر صورت برنده مذاکرات است و حتی اگر مذاکرات به بن بست برسد همه کشورهای دنیا فهمیده اند که آمریکا زیاده خواه بوده است.

بروجردی با اشاره به اینکه خط قرمز ما بمب هسته ای است افزود: ما نه فقط مخالف ساخت بمب هسته ای هستیم بلکه به جهانی عاری از سلاح هسته ای اعتقاد داریم.

وی ادامه داد: آمریکا علیرغم ماده شش عهدنامه "ان پی تی" بمب کشتار جمعی می سازند و آزمایش می کنند و اگر قرار است دادگاهی تشکیل شود این آمریکا است که باید در آن دادگاه محکوم شود.

تیم مذاکره کننده ایران بایستی از حقوق ملت دفاع کنند

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی به تعریف توافق خوب از نگاه دو کشور ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا توافقی را خوب می داند که حقوق هسته ای ایران در آن تضییع شده باشد و ما نیز توافقی را خوب می دانیم که حقوق هسته ای ما در آن محقق شده باشد لذا ما نیز به دنبال توافق خوب هستیم.

بروجردی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده ایران بایستی از حقوق ملت در پشت میز مذاکره دفاع کنند اظهار داشت: امروز شرایط به گونه ای است که بیشتر کشورها از جمله روسیه و چین دنباله روی آمریکا نبوده و مواضعشان با این کشور متفاوت است.

وی با بیان این مطلب که تیم مذاکره کننده مجری بوده نه مجتهد اظهار داشت: تیم مذاکره کننده به هیچ وجه حق عدول از مصوبات شورای عالی امنیت ملی که طبق قانون اساسی باید به تصویب مقام معظم رهبری برسد را نخواهد داشت بنابراین در این مصاف سیاسی تا زمانیکه حقوق ما محرز شود استمرار مذاکره می تواند مفید باشد.

یک تحلیل منطقی پشت دستورالعمل یک مرحله ای بودن توافقات نهفته است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرده و به زیاده خواهی های خود ادامه دهد مجلس دولت را مکلف خواهد کرد کل توافق نامه ژنو را" کان لم یکن" اعلام کند.

بروجردی تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر یک مرحله ای بودن توافقات را امری هوشیارانه تلقی کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب یک کارشناس برجسته در عرصه هسته ای هستند و ده ها سال است که کل تحولات مربوط به مسائل هسته ای را دنبال می کنند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا، انگلیس و فرانسه کشورهایی غیر قابل اعتماد هستند افزود: باید همه چیز در یک توافق کلی که جزئیاتش مشخص باشد آورده شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فرمایش مقام معظم رهبری برای همه فصل الخطاب بوده و یک تحلیل منطقی پشت دستورالعمل یک مرحله ای بودن توافقات نهفته است و همه عوامل نظام با یک مرحله ای بودن توافقات موافق هستند.

کد N760771

وبگردی