آفتاب

رئیس‌جمهوری اندونزی: مردم تعیین کننده لغو یا اجرای مجازات اعدام قاچاقچیان هستند

رئیس‌جمهوری اندونزی: مردم تعیین کننده لغو یا اجرای مجازات اعدام قاچاقچیان هستند

رئیس‌جمهوری اندونزی ضمن دفاع از تصمیمش برای رد عفو خارجی‌های محکوم به اعدام به اتهام قاچاق مواد مخدر گفت: لغو شدن حکم اعدام در آینده را رد نمی‌کنم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات اندونزی در چند روز گذشته دو تن از سردسته‌های گروه قاچاق مواد مخدر موسوم به «Bali Nine» را از بالی به زندان جزیره «نوساکامبا نگان» منتقل و اعلام کردند، این دو تبعه استرالیایی به زودی اعدام می‌شوند.

آنها در میان گروهی از قاچاقچیان مواد مخدر از جمله خارجی‌هایی از فرانسه، برزیل، فیلیپین، نیجریه و غنا قرار دارند که انتظار می‌رود به طور همزمان در این جزیره اعدام شوند.

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره از تصمیمش در خصوص عدم توقف این اعدام‌های برنامه‌ریزی شده که باعث تنش‌های دیپلماتیکی با کانبرا شده، دفاع کرد.

وی گفت: حدود 4.5 میلیون تن نیازمند ترک اعتیاد هستند. لطفاً تنها قاچاقچیان را مدنظر قرار ندهید بلکه تاثیرات قاچاق مواد مخدر را نیز در نظر بگیرید.

ویدودو افزود: لطفاً از مراکز ترک اعتیاد در مواقعی که معتادها از درد فریاد می‌کشند، بازدید کنید. باید به این مساله از تمامی جهات نگاه کرد.

ویدودو گفت: اما اگر مردم اندونزی خواستار تغییر باشند، دولت مساله لغو حکم اعدام برای این نوع مجرمین را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی افزود: قانون اساسی و قوانین موجود اجازه صدور حکم اعدام در این پرونده‌ها را می‌دهند اما اگر در آینده تغییر این مساله ضروری باشد و مردم نیز واقعاً چنین خواسته‌ای داشته باشند، چراکه نه؟

رئیس‌جمهوری اندونزی ادامه داد: ما می‌خواهیم ابتدا به خواسته مردم گوش دهیم. هنوز راه زیادی در پیش است و نمی‌خواهم در حال حاضر درباره آن صحبت کنم.

کانبرا به جاکارتا هشدار داده، اعدام این دو تبعه استرالیایی نه‌تنها در استرالیا بلکه در سراسر جهان پیامدهایی دارد.

روپرت کولویله، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه از دولت اندونزی خواست این اعدام‌ها را متوقف کرده و تمامی درخواست‌های عفو را مورد بررسی اجمالی قرار دهد.

انتهای پیام

کد N760179

وبگردی