آفتاب

راهپیمایی مردم ترکیه در سالروز درگذشت جوان‌ترین قربانی اعترا‌ضات "پارک گزی"

راهپیمایی مردم ترکیه در سالروز درگذشت جوان‌ترین قربانی اعترا‌ضات "پارک گزی"

هزاران تن از مردم ترکیه به منظور برگزاری نخستین سالروز درگذشت جوان‌ترین قربانی اعتراضات پارک "گزی" در استانبول دست به راهپیمایی زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، "برکین الوان" تنها 14 سال داشت که در پی اصابت کپسول گاز اشک‌آور پلیس در 16 ژوئن سال 2013 میلادی همزمان با بالا گرفتن اعتراضات ضد دولتی، در استانبول جان باخت.

وی در حالی که هنوز بی‌هوش بود، 15 ساله شد اما نتوانست از جراحت‌هایش جان سالم به در برد و دو ماه پس از سالگرد تولدش در 11 مارس سال 2014 میلادی جان باخت. مرگ وی باعث اعتراضات سراسری در ترکیه شد چرا که افسر پلیسی که به سمت وی گاز اشک آور شلیک کرده بود همچنان آزاد کرد.

"صلاح الدین دمیرتاش"، یکی از رهبران حزب "دموکراسی مردم" در مراسم یاد بود برکین الوان گفت: در 12 سال اخیر که حزب حاکم عدالت و توسعه زمام امور کشور را به عهده داشته، صدها نوجوان زیر 18 سال در خیابان‌ها کشته شده‌اند.

وی افزود: نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه هرگز برای کشته شدن یکی از این نوجوان‌ها ابراز تاسف و افسوس نکرده‌اند.

پس از این مراسم هزاران تن به سمت محلی که الوان در انجا به ضرب گلوله زخمی شد، راهپیمایی کرده و سپس به سمت قبرستان رفتند. همزمان با راهپیمایی این عزاران، پلیس منطقه را محاصره کرد و چندین خیابان را بسته و خودروهای حامل آب پرفشار به خاطر احتمال درگیری پشت عزاران حرکت می‌کردند.

انتهای پیام

کد N759712

وبگردی