آفتاب

توافق ایران و روسیه بر توسعه پژوهش‌های ایران‌شناسی

توافق ایران و روسیه بر توسعه پژوهش‌های ایران‌شناسی

ملکی، رایزنی فرهنگی سفارت ایران در روسیه و رییس انستیتو خاورشناسی روسیه در مورد گسترش همکاری‌های نهادها و موسسات فرهنگی ایران و روسیه از جمله در حوزه ایران‌شناسی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نائو مکین، رییس انستیتو خاورشناسی روسیه در آغاز دیدار، اظهار امیدواری کرد تجربه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه بر غنا و عمق همکاری‌ها بیفزاید.

ملکی نیز انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه را که در آستانه 200 سالگی قرار دارد، واجد سرمایه عظیمی دانست که شایسته است مورد استفاده بهینه قرار گیرد.

وی با اشاره به تحولات منطقه و تأثیرات بلند مدت جریان و تفکرات افراطی گفت: شرایط جدید منطقه و تحولات جهانی اقتضا می‌کند همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک نوین میان ایران و روسیه را تعریف کنیم تا به‌صورت کاربردی‌تر از ظرفیت‌های حوزه خاورشناسی و ایران‌شناسی برای کمک به حل مسائل جاری در منطقه استفاده شود.

رییس انستیتو خاورشناسی روسیه نیز با اظهار تأسف از وضع جریان‌های افراطی در خاورمیانه گفت: بر این باور بودیم که مقابله جدی با این حرکت، توسط کشورها و جریان‌های مختلف آغاز می‌شود اما الان جدیترین مقاومت در مقابل این حرکت را از سوی پیروان اهل بیت شاهد هستیم. حتی آمریکا نیز با حملات هوایی پراکنده و نمایشی تأثیری در مقابله با این گروه‌های افراطی نداشته است.

او در ادامه دیدار با ارائه نمونه هایی از تحقیقات انجام شده بر روی اسناد آرشیوی انستیتو خاورشناسی و سایر مراکز آرشیوی روسیه در سن پترزبورگ و مسکو، چند اثر مستند و مصور تاریخی در زمینه خیوه و بخارا ارائه کرد.

ملکی در ادامه پیشنهاد تشکیل پیمان (کنسرسیوم) مشترک بین انستیتو خاورشناسی روسیه و نهادهای ایرانی را ارائه داد تا در یک کمیته مشترک نقشه راه و برنامه سه ساله برای همکاری‌ها را تنظیم و پی‌گیری کنند.

طرف روسی گفت: تشکیل چنین پیمانی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه ایران‌شناسی ایده بسیار جالبی است و آمادگی انستیتو شرق‌شناسی را برای آغاز اقدامات در این زمینه اعلام می‌کنم.

ملکی نیز بنیاد مطالعات اسلامی مسکو، بنیاد ایران شناسی (ایران)، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید بهشتی را طرف‌های مناسبی برای مشارکت در این طرح اعلام کرد.

وی هم‌چنین با اشاره به ذخایر ارزشمند اسناد و نسخ خطی در روسیه از امکان تدوین تفاهم‌نامه همکاری با کتابخانه ملی و مرکز اسناد جمهوری اسلامی ایران به همراه برنامه عملیاتی سه ساله با انستیتو در زمینه اسناد تاریخی و تدوین تاریخ شفاهی خبر داد.

انتهای پیام

کد N759494

وبگردی