آفتاب

اتحادیه آفریقا تشکیل نیروی 10 هزار نفری برای مبارزه با بوکوحرام را تصویب کرد

اتحادیه آفریقا تشکیل نیروی 10 هزار نفری برای مبارزه با بوکوحرام را تصویب کرد

اتحادیه آفریقا طرح تشکیل یک نیروی منطقه‌ای متشکل از 10 هزار سرباز برای پیوستن به جنگ با گروه بوکوحرام را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت و صلح اتحادیه آفریقا اعلام کرد، این نیروی منطقه‌ای که ایده آن در نشست ماه ژانویه اتحادیه آفریقا مورد پذیرش قرار گرفت، قرار است در شهر انجامنا، پایتخت کشور چاد مستقر شود.

براین اساس قرار است ماموریت این گروه جلوگیری از گسترش فعالیت‌های بوکوحرام و دیگر گروه‌های تروریستی و ریشه کن کردن حضور آنها باشد.

به گفته دیپلمات‌های اتحادیه آفریقا، کشورهای چاد، نیجریه، کامرون، بنین و نیجر متعهد به تامین سربازان این نیرو شده‌اند و قرار است این نیروها به طور آزادانه در مناطقی که هنوز برای آنها تعریف نشده عملیات انجام دهند.

به گفته یک دیپلمات اتحادیه آفریقا، این سربازان عمده عملیات خود را در اطراف حوزه دریاچه چاد انجام خواهند داد اما در خاک نیجریه عملیاتی انجام نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: مقامات نیجریه با اجازه به حضور سربازان خارجی در خاک کشورشان مشکل دارند.

این در حالی است که بدون اجازه دادن به مداخله این نیرو در نیجریه، این نیروها تنها می‌توانند جلوی حملات فرامرزی شبه نظامیان بوکوحرام را بگیرند.

دیپلمات مورد اشاره افزود: هماهنگی نزدیک عملیات با سربازان نیجریه‌ای سبب خواهد شد که تروریست‌های بوکوحرام عملا در منگنه قرار بگیرند.

اتحادیه آفریقا اعلام کرده که برای استفاده از این نیرو تایید شورای امنیت سازمان ملل را در قالب قطعنامه بر اساس فصل هفتم به علاوه تشکیل یک صندوق اعتباری سازمان ملل برای حمایت مالی از این نیرو را خواستار خواهد شد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند که با وجود حمایت لجستیکی از این نیروها، همچنان تامین مالی آنها یکی از موانع کلیدی این اقدام گروهی بوده است.

انتهای پیام

کد N759483

وبگردی