آفتاب
حسینی در گفتگو با مهر:

دیپلماسی فعال تنها راه نجات هامون است

دیپلماسی فعال تنها راه نجات هامون است

زاهدان- نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی دولتمردان به ریزگردهای سرگردان در سیستان گفت: دولت باید دیپلماسی فعال تری در زمینه نجات هامون داشته باشد.

سید باقر حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دولت باید جدیت بیشتری در خصوص حفظ تالاب هامون که ثبت بین‌المللی شده به خرج دهد.

رئیس فراکسیون احیای تالاب هامون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رایزنی‌های بسیار برای بهبود وضعیت تالاب هامون و کاهش مشکلات بخش سیستان بیان داشت: در حال حاضر فشارهای سو و خارج از برنامه ها برخی گروه های تندرو بر دولت افغانستان اجازه هیچ فعالیت مثبتی را نمی‌دهد و تا زمانی که این کشور استقلال لازم را پیدا نکند مشکل بازارچه‌های مرزی و حق‌آبه دریاچه بلاتکلیف باقی می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه افغانستان باید حق‌آبه تالاب هامون را بدهد افزود: متاسفانه این کشور تنها زمانی اقدام به دادن حق‌آبه می‌کند که کنترل آب‌های جاری برایش غیرممکن باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید برای مردم بخش سیستان امتیازی برای زندگی در این منطقه در نظر گیرد ادامه داد: بارها در ارتباط با ریزگردها در مجلس اخطار قانون اساسی داده شده و خواستار در نظر گرفتن حق ریزگردها و امتیازات مختلف به مردم شده ایم اما تاکنون اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

وی افزود: بخشی از طوفان‌های شن در این منطقه مربوط به خشک شدن تالاب هامون و بخش قابل توجهی از آن مربوط به کشور افغانستان است و لذا دولت باید مصوبه تثبیت شن‌های روان اراضی حاشیه تالاب هامون را به مرحله اجرا بگذارد.

وی با اشاره به مشکلات تنفسی به وجود آمده برای مردم این منطقه گفت: با توجه به در پیش بودن گرمای بیش از حد دولت باید تعرفه برق این مناطق را کاهش یا به طور کلی برای مدتی در حدود ۳ یا ۴ ماه تابستان از مردم دریافت نکند.

حسینی تاکید یادآور شد: طوفان‌های سیستان همواره به بسیاری از بخش‌های کشاورزی، دامی، باغی، شهری و روستایی خسارت وارد کرده و لذا انتظار می‌رود مسئولان با درایت خود روز به روز این آسیب ها را کاهش دهند.

یک سال از سفر دولت گذشت اما طرح ها اجرایی نشد

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در سفر فروردین ماه امسال به سیستان و بلوچستان، تثبیت شن های روان در هزار هکتار از کانون های بحرانی سیستان را مصوب کرد تا از شدت ریزگرد های بکاهد اما متاسفانه این طرح علی رغم تخصیص بودجه تا کنون اجرایی نشده است.

حسینی خطاب به دولت گفت: دولت آقای روحانی باید پاسخگو مردم باشد چرا که اگر حل بحران هامون به دیپلماسی خارجی مربوط می شود، تثبیت شن های روان و از بین بردن کانون های بحرانی گرد و غبار در سیستان که داخلی است چرا اقدامی نمی شود!؟

وی از دولتمردان خواست که اگر مسوولان به واسطه مشکل خوزستان به کشور عراق سفر کردند، ای کاش یک بار هم حاضر می شدند به خاطر سیستان نیز به کشور افغانستان سفر کنند و نبود امنیت را بهانه نمی کردند چرا که فکر نکنم عراق شرایط بهتری از افغانستان داشته باشد.

حسینی تاکید کرد: مردم چشم انتظار اجرای طرح های پیشگیرانه در برابر ریزگردها هستند چرا که در آینده ای نزدیک دوباره فصل آغاز بادهای ۱۲۰ روزه که اکنون به بیش از ۱۵۰ روز رسیده است در سیستان شروع می شود و نباید گذاشت آن مشکلات و روزهای سیاه و تاریک و آلوده برای مردمان مرزنشین سیستان تکرار شود.

اختصاص بودجه ۶۰ میلیاردی برای مقابله با ریزگردها نشان از حساسیت نمایندگان دارد

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به حساسیت نمایندگان نسبت به گردوغبار در استانهای بحرانی، از در نظر گرفتن اعتباری برای مقابله با ریزگردها خبر داد.

سیدباقر حسینی گفت: نمایندگان نسبت به موضوع گرد و غبار در این استان های کشور و وضعیت مردم حساسیت ویژه ای داشتند و با اختصاص بودجه ۶۰ میلیاردی، اعتباری برای مقابله با ریزگردها در بودجه ۹۴ نظر گرفتند.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان مجلس جزء ۲ و ۳ بند "و" تبصره ۱۹ را به تصویب رساندند و بر اساس این مصوبه در اجرای بند "ش" ماده ۲۲۴ قانون برنامه توسعه در خصوص پیشگیری مقابله و جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه و مدیریت خشکسالی اعتباری در نظر گرفته شد.

وی درباره جزئیات این اعتبار توضیح داد:۶۰۰ میلیارد ریال به منظور پیشگیری و مقابله با گردوغبار و خشکسالی و حفاظت تالاب و دریاچه‌های کشور اختصاص یافت و هزار میلیارد ریال نیز جهت کمک‌های فنی و اعتباری برای توسعه روش‌های نوین آبیاری اختصاص پیدا کرد.

وی احیای تالاب هامون و تثبیت شن‌های روان اطراف آن را راهکاری برای بهبود وضعیت هوای بخش سیستان خواند و افزود: گرفتن حق آبه تالاب هامون از کشور افغانستان و پر آب شدن این تالاب بسیاری از مشکلات منطقه را رفع می کند.

به گفته وی بسیاری از مسئولان برای حل مشکلات مردم باید چشم‌هایشان را شست تا جور دیگر به سیستان نگاه کنند.

 

کد N759349

وبگردی