آفتاب
شریعت نژاد در گفتگو با مهر:

کاهش وابستگی به نفت مهمترین ویژگی بودجه/ بی توجهی به منابع طبیعی

کاهش وابستگی به نفت مهمترین ویژگی بودجه/ بی توجهی به منابع طبیعی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش وابستگی به نفت به عنوان مهمترین ویژگی بودجه سال94 از بی توجهی به منابع طبیعی انتقاد کرد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: به طور قطع مهمترین ویژگی بودجه سال 94 را باید در میزان وابستگی به نفت و میعانات گازی عنوان کرد که به کمترین میزان در سال های اخیر رسیده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس توضیح داد: در بودجه سال 94 وابستگی به نفت حدود 30 درصد است که قبلا این میزان حدود 68 تا 70 درصد بوده است.

شریعت نژاد با بیان اینکه این کاهش وابستگی نیز بنا بر ضرورت بوده است، افزود: باید گفت در حال حاضر هم که این وابستگی کاهش یافته، دلیلش این است که امکان درآمدزایی بیشتر از این محل برای ما مقدور نیست، یعنی شرایط ما را به این کار مجبور کرده که درآمد از نفت را در لایحه بودجه به صورت حداقلی ببینیم.

وی با بیان این مطلب که همین جبر باعث شد بودجه امسال به نسبت سال های قبل از وابستگی محسوسی به نفت برخوردار باشد، ادامه داد: با این حال این امر می تواند یک فرصت برای ما باشد که به منابع درآمدی دیگری فکر کنیم و تنوع صادرات را داشته باشیم.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس تاکید کرد: به بیان دیگر این مسئله می تواند محرکی باشد که نفت را به عنوان منبع قابل اتکا نبینیم و به داشته های دیگرمان هم بیندیشیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: نکته قابل توجه دیگر در این زمینه بودجه در بخش هزینه هاست منهای بخش حقوق که 14 درصد افزایش داشته، رشد صفر درصد پیش بینی شده است.

شمس الله شریعت نژاد با بیان اینکه این امر نیز همیشه در بودجه مورد توجه بوده اما هرگز عملیاتی نشده است، گفت: با اینکه این مسئله را همیشه مطرح می کردند، اما بالاخره در بودجه سال 94 این مسئله عملیاتی شد.

وی با اشاره به رشد حقوق در بودجه گفت: در بحث هزینه ای به هر حال رشد حقوق امری اجتناب ناپذیر است و با توجه به تورم کشور باید این افزایش را داشته باشیم.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بنا را بر صرفه جویی گذاشته ادامه داد: اما بقیه هزینه های جاری افزایش نداشته که نشان می دهد دولت بنا را بر صرفه جویی گذاشته است.

شریعت نژاد همچنین به توجه ویژه مجلس به مسائل امنیتی و بودجه مناسب در تقویت ابعاد نظامی نیز به عنوان گامی مثبت بودجه اشاره کرد.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی، برخورد احساسی مجلس با بودجه اصلاحیه ماده 34 قانون حفاظت و بهره برداری را به عنوان موضوعی یاد کرد که جای آن در بودجه 94 خالی است.

وی توضیح داد: توجه به موضوع واقع بینانه نگری در خصوص مباحث منابع طبیعی در بحث حفاظت، حل اختلافات و منازعات میان مردم و دولت مسئله ای است که در بودجه دیده نشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در حال حاضر حدود 30 هزار پرونده داریم که افراد قبل از سال 65 بنا به مستندات منابع طبیعی، منابع ملی را در اختیار گرفته و در آن فعالیت اقتصادی می کنند؛ عمده این افراد هم افراد بومی هستند که در منابع طبیعی زندگی می کنند.

شریعت نژاد با اشاره به این ماده گفت: از تاريخ تصويب اين قانون وزارت جهاد سازندگي موظف است ظرف مدت سه سال اراضي جنگلي جلگه‌اي شمال و مراتع ملي غير مشجر‌كشور را كه تا پايان سال 1365 بدون اخذ مجوز قانوني تبديل به باغ زراعت آبي شده و يا براي طرحهاي توليد دام و آبزيان و ساير طرحهاي غير‌كشاورزي مورد استفاده قرار گرفته‌اند بر اساس تشخيص كميسيوني مركب از نمايندگان جهاد سازندگي، كشاورزي و سازمان جنگلها و مراتع كشور و ‌فرمانداري به مسئوليت جهاد سازندگي و در قبال دريافت اجاره‌بها يا قيمت تعيين شده واگذار يا به فروش برساند.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس با اشاره به رای نیاوردن این ماده گفت: متاسفانه این بند با توجه به فضایی که در مجلس ایجاد شد که کاملا غیر واقع بینانه بود و برخوردی احساسی رای نیاورد؛ در حالی که می توانست هم منبع درآمدی برای دولت باشد و هم راهکاری برای حل اختلافات موجود میان مردم و دولت.

کد N759229

وبگردی