آفتاب

توافقنامه غیررسمی هسته ای بین پاکستان و عربستان

توافقنامه غیررسمی هسته ای بین پاکستان و عربستان

یک رسانه غربی از وجود یک تفاهم هسته ای غیر رسمی بین ریاض و اسلام آباد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فایننشال تایمز، دیدار «محمد نواز شریف» نخست وزیر پاکستان با «ملک سلمان» پادشاه جدید عربستان در ریاض از سوی مقامات به دقت پیگیری می شود.

در این گزارش علت علاقه آمریکایی ها به پیگیری سفر نواز شریف به عربستان سعودی وجود شایعاتی مبنی بر وجود توافق غیر رسمی بین ریاض و اسلام آباد درباره تامین فناوری هسته ای سعودی ها توسط پاکستان در صورت درخواست عربستان است.

بوروس ریدل مقام سابق سیا اعلام کرده است که شایعات حکایت از آن دارد که عربستان به دنبال گرفتن تعهد از نواز شریف برای ادامه تضمین امنیت عربستان از سوی پاکستان صرف نظر از اینکه این اقدام چه تاثیری بر روابط تهران و اسلام آباد خواهد گذاشت، است.

به نوشته فایننشال تایمز سیمون هندرسون کارشناس مسائل منطقه معتقد است اظهارات اخیر نتانیاهو نخست وزیر  رژیم اسرائیل و دیدار نواز شریف از ریاض بلافاصله بعد از آن حاوی پیام هایی از سوی عربستان است.

همچنین در این گزارش آمده است آمریکا در خصوص توافق هسته ای اخیر کره جنوبی و عربستان سعودی هم نگرانی هایی دارد.

هندرسون همچنین با اشاره به سفر جان کری به عربستان سعودی بلافاصله بعد از مذاکرات هسته ای با ایران می نویسد این نشان دهنده این است که کشورهای عربی منطقه دارای نگرانی هایی هستند و از توافق هسته ای با ایران خوشحال نیستند.

 

کد N758881

وبگردی