آفتاب
عطوان بررسی کرد:

سردرگمی آمریکا و آینده نامشخص شورای همکاری در قبال سوریه

سردرگمی آمریکا و آینده نامشخص شورای همکاری در قبال سوریه

یکی از تحلیلگران عربی با اشاره به اوضاع سوریه به واضح نبودن سیاست های آمریکا در قبال سوریه و آینده مجهولی که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در قبال بحران سوریه دارند پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان در مطلبی با اشاره به سیاستهای آمریکا در قبال سوریه می نویسد: سیاست آمریکا نه تنها در سوریه بلکه در کل خاورمیانه که درگیر بحرانهای مختلف است از شفافیت لازم برخوردار نیست و غبار آلود است.

وی می افزاید: درحالی که آمریکا از شروع آموزش نیروهای ویژه مخالفان به اصطلاح میانه رو  سوری سخن می گوید، جنبش حزم بزرگترین گروه مخالف میانه رو در منطقه حلب به شکست از جبهه تروریستی النصره اعتراف کرد و از انحلال این جنبش و ادغام ۵۰۰۰ جنگجوی خود در جبهه شمالی خبر داد.

وی بیان کرد: این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که جنبش حزم گروهی از مخالفان است که بیشترین قرابت را با آمریکایی ها داشته اند و از جانب آنها تسلیح و تجهیز شده اند. این گروه به سلاح آمریکایی پیشرفته مانند موشکها تاو ضد تانک مجهز شده بود.

عطوان تاکید کرد: شکست گروه حزم به این شکل تحقیر گونه در واقع شوکی بزرگ به دولت آمریکا و همپیمانان آن است. این پیشامد بدی برای آمریکا و گروههای دیگری که به آنها تکیه خواهد کرد محسوب می شود.

وی می نویسد: این تحول ضربه مهلک به مخالفان میانه رو سوری و پایگاه مردمی آنهاو ضربه ای بزرگ به سازمان سیا و مزدوران آن که در جذب و آموزش و تجهیز و حمایت مالی این گروه اهتمام کردند محسوب می شود. زیرا گروه جدیدی که ترکیه و عربستان آنها را آموزش دهند بهتر از گروه حزم نخواهد شد. این گروه برای ممانعت از افتادن سلاح در دست گروههای افراطی ایجاد شد حادثه ای که یکسال قبل در جریان سقوط منطقه اعزاز رخ داد و انبارهای سلاح گروه موسوم به ثوار الشام و ارتش آزاد به دست گروههای افراطی افتاد و آمریکا ارسال سلاح برای این گروهها را متوقف کرد.

عطوان در ادامه می افزاید: بحران سوریه در حال وارد شدن به پنجمین سال خود است و همه چیز تغییر کرده است به غیر از نظام سوریه که همچنان ثابت و پابرجاست. مخالفان سوری روز به روز دچار فروپاشی بیشتری می شوند و در جبهه جنگ و جبهه سیاسی در حال عقب نشینی هستند. به نظر می رسد که همپیمانان آمریکا نمی توانند به مخالفان مسلح سوری اعتماد کنند و شاید دلیل اظهار نظر مارتین دمپسی رئیس ستاد ارتش آمریکا مبنی بر اینکه سرانجام واحدهای ویژه ارتش آمریکا به سوریه اعزام خواهند شد در این راستا است.

وی در ادامه اعزام این نظامیان به سوریه را اشتباهی دیگر از آمریکا می داند و می نویسد: به نظر می رسد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که برخی از آنها هزینه زیادی در سوریه انجام داده اند و متهم به حمایت از تروریسم هستند آینده مجهول و مملو از خطر با توجه به تغییر قواعد بازی و حتی تغییر خود بازی پیش روی خود می بینند.

کد N758842

وبگردی