آفتاب

یونسکو تخریب آثار باستانی شهر نمرود عراق را توسط داعش "جنایت جنگی" خواند

یونسکو تخریب آثار باستانی شهر نمرود عراق را توسط داعش "جنایت جنگی" خواند

سازمان یونسکو ضمن محکوم کردن جنایت تخریب آثار باستانی شهر تاریخی نمرود توسط گروه تروریستی داعش در جنوب شهر موصل، این اقدام را یک "جنایت جنگی" خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز، ندی الحسن، رئیس بخش کشورهای عربی مرکز میراث جهانی در سازمان یونسکو گفت: محکومیت تخریب شهر تاریخی نمرود از سوی سازمان یونسکو به منزله درخواست این سازمان از شورای امنیت برای حمایت از این آثار در جریان درگیری‌های فعلی عراق است و یونسکو منتظر قطعنامه‌هایی از سوی این شورا برای حمایت از آثار باستانی این شهر در مقابل افرادی است که قصد آسیب رساندن به آنها را دارند.

الحسن افزود: یونسکو در حال حاضر با همکاری شورای امنیت تلاش می‌کند از این آثار تاریخی در مقابل خرید و فروش‌های غیرقانونی به ویژه کشف این آثار و قاچاق و فروش غیرقانونی آنها محافظت کند.

دولت عراق اعلام کرد که اعضای گروه تروریستی داعش با حمله به شهر تاریخی نمرود متعلق به آشوریان این شهر را غارت و بولدوزر و ماشین‌های سنگین آنجا را نابود کردند.

این تروریست‌ها این اقدام را تقریبا یک هفته پس از انتشار فیلم تخریب آثار تاریخی موزه شهر موصل انجام دادند.

عراق یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان است به طوری که حدود 600 سال قبل تمدن در این منطقه از جهان آغاز شد و نگارش به خط میخی، علوم ریاضی، نجوم گسترش یافت و چرخ اختراع شد.

با وجود تلاش طرف‌های مختلفی برای باز پس گیری آثار تاریخی عراق پس از اشغال این کشور به دست نیروهای آمریکایی در سال 2003 قاچاق هزاران اثر نفیس، تاکنون این اقدامات نتایج خوبی نداشته است و کارشناسان اعلام کردند که بیش از 11 هزار قطعه اثر تاریخی قاچاق شده از عراق در خارج از این کشور وجود دارد.

انتهای پیام

کد N758069

وبگردی