آفتاب
میرزاده در گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد خبر داد

اختصاص 5 درصد «شهریه» و 5 درصد «درآمد غیرشهریه» دانشگاه آزاد به پژوهش در بودجه سال آینده

اختصاص 5 درصد «شهریه» و 5 درصد «درآمد غیرشهریه» دانشگاه آزاد به پژوهش در بودجه سال آینده

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تفاهم​نامه​ای که میان این دانشگاه و وزارت نفت منعقد شده است، گفت: این مهمترین حادثه علمی و اقتصادی در تاریخ دانشگاه آزاد است و نشان​دهنده علاقه‌مندی همکاران ما در مأموریت​پذیری و از سوی دیگر اعتماد صنعت به دانشگاه آزاد است.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه خوزستان، دکتر حمید میرزاده در گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که ‌روز پنجشنبه (14 اسفندماه) در مجتمع فجر اهواز برگزار شد، عنوان​ کرد: در این قرارداد که افزایش برداشت از میادین نفتی به دانشگاه آزاد واگذار شده، تلاش​هایی برای ایجاد ساختار جدید برنامه​ریزی و پشتیبانی شروع شده است که بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه خاطرنشان​کرد: این قرارداد برای دانشگاه آزاد یک قرارداد حیثیتی است و اثبات می​کند دانشگاه آزاد نه تنها در آموزش یک جهش فرهنگی، علمی و سیاسی در کشور ایجاد کرده، بلکه یک جهش پژوهشی ایجاد کرده که می​تواند به خوبی این تعهدات را اجرا کند. ما در دانشگاه آزاد اسلامی به این قرارداد افتخار می​کنیم و افتخار ما است یک پروژه که در اقتصاد کشور تأثیرپذیر است، اجرا کنیم و برای تحقق این قرارداد هر پشتیبانی که لازم باشد دانشگاه تأمین خواهد کرد، حتی اگر نیاز به مشاور خارجی و همکاری با دانشگاه​های خارج از کشور باشد.

میرزاده گفت: در بحث پژوهش که زمینه خودکفایی است، دولت تدبیر و امید حمایت خوبی کرده است. پژوهش باید در صنعت جذب شود و اگر جذب نشود، امکان تداوم کار نیست. پژوهش نیازمند به تولید و مصرف است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه​ داد: اگر کارخانه​ای محصولی تولید می​کند، به دلیل وجود کالاهای وارداتی، رغبتی برای نوآوری نخواهد داشت و پژوهش قبل از تبدیل شدن به درخت تنومند، پژمرده می​شود. اکثر شرکت​ها در سال​های گذشته به دلیل واردات تعطیل شده​اند.

وی با اشاره به لزوم تولید پژوهش به صرفه عنوان کرد: جدا از مأموریت​گرایی پژوهشگران و حمایت دولت و صنعت باید پژوهش به صرفه​تر باشد و تولیدی پژوهش در داخل و خارج کشور رقابتی شود. باید کاری کرد تا امور پژوهشی ارزان​تر باشد.

میرزاده اظهار کرد: در بودجه سال آینده دانشگاه آزاد اسلامی پنج درصد از شهریه و پنج درصد از درآمد غیرشهریه را برای امور پژوهش در نظر گرفته و در صورت افزایش بودجه دانشگاه درصد این افزایش نیز به پژوهش اختصاص داده می​شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: باید به صورتی برنامه​ریزی کنیم تا سهم خود در سند توسعه علم و فناوری را کامل اجرا کنیم و در هر استان پارک علم و فناوری داشته باشیم و همچنین برای جمع​آوری فارغ​التحصیلان و اشتغال آن​ها فکری کنیم، هر چند که وظیفه دانشگاه تأمین کار نیست.

وی یادآور شد: دانشگاه MIT بیش از سه میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است و ما هم می​توانیم این کار را انجام دهیم. بهترین راه غلبه بر تحریم​ها تکیه بر دانشمندان و علم و دانش ایران است؛ اقتصاد باید دانش​بنیان باشد.

انتهای پیام

کد N757272

وبگردی