۰
آملی‌لاریجانی:

با کار اجتهادی به موضوعات جدید فقهی پاسخ دهیم

  • ۱۲بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه
حوزه علميه,آملي لاريجاني,رييس قوه قضاييه,قوه قضاييه

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز درباره سائل و موضوعات فقهی جدید مشکلاتی وجود دارد که باید با کار اجتهادی در حوزه فقه، اخلاق و اعتقادات به حل آنها بپردازیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز درباره سائل و موضوعات فقهی جدید مشکلاتی وجود دارد که باید با کار اجتهادی در حوزه فقه، اخلاق و اعتقادات به حل آنها بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در مراسم رونمایی از موسوعه شهید ثانی اظهار کرد: جمع‌آوری این اثر کار بسیار ارزشمندی است و مشکلات بسیاری در حوزه پژوهش در عرصه فقه و علوم حوزوی حل خواهد شد.

وی افزود: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر از چالش‌های علمی و اعتقادی است و حوزه ما نیز به عنوان پرچمدار تفکر اهل بیت(ع) و قرآن باید مفاهیم دینی را به بهترین شکل به دنیا عرضه کند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: احیای آثار بزرگان که سرمایه‌های علمی و فکری ما هستند، کاری ارزشمند است و یکی از مهمترین لوازم این کار، مشخص کردن طی طریق علمی این بزرگان است.

وی افزود: نباید از آثار بزرگان غفلت کنیم، زیرا این بزرگان و آثار آنها به نوعی هویت ما را بیان می‌کنند و قطعاً غفلت از آثار بزرگان باعث خود بیگانگی می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، وی با اشاره به تاکید قرآن به تفقه در دین، افزود: تلاش فقهای ما در گذشته و حال بر پاسخ‌گویی به نیازهای روز است و به همین دلیل باید در این عرصه‌ها به شکل اجتهادی کار کنیم.

آملی‌لاریجانی ادامه داد: امروز در دستگاه قضایی به قوانین جزایی که برگرفته از منابع اصلی و اسلامی است نیازمندیم، برخی از روشنفکر مآب‌ها در دانشگاه می‌گویند در این حوزه‌ها، قوانین اسلام دیگر راه‌گشا نیست، در حالی که باید از این ظرفیت برای پاسخ به این‌گونه شبهات استفاده کنیم؛ زیرا وقتی بیان می‌کنند قرآن و سنت مولد نیستند، منظورشان این است که قرآن و سنت منبع هم نیستند.

وی خاطرنشان کرد: ابزار تفقه در دین باید متناسب باشد، این ابزار نیز شامل کتب و روش‌های صحیح استنباط است؛ زیرا بدون وجود ابزار قوی برای استنباط احکام، نمی‌توانیم فروعات را نیز استنباط کنیم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این‌که «در مباحث اخلاقی نیز نیاز به کار اجتهادی داریم» گفت: علم اصول علم بی فایده نیست، زیرا شاید برخی از این مباحث در فقه کاربردی نداشته باشد به همین دلیل برخی از فقها آن را بی فایده می‌دانند؛ ولی قطعا این اصول در حوزه‌های دیگر کاربرد عینی دارد.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.