آفتاب
حجت الاسلام بهشتی:

کودکان خود را با محبت به اقامه نماز دعوت کنید

کودکان خود را با محبت به اقامه نماز دعوت کنید

قزوین- مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: والدین باید با محبت و سعه صدر و پایبندی خود به اقامه نماز الگویی عملی برای ترغیب کودکان خود به نماز باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جواد بهشتی در همایش "شیوه های دعوت فرزندان به نماز" که ظهر پنجشنبه در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد اظهار داشت: یک مبلغ خوب دینی باید بداند به چه اوصافی مجهز باشد و چه مسائلی را چگونه بگوید تا بتواند تاثیر لازم را در مخاطب ایجاد کند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: مبلغان دینی باید با اخلاص، صبر وحوصله و استقامت در کار در ترویج علوم دینی همت کنند و برای دعوت مردم خسته نشوند.

مشاورامور قرآنی،توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اگر والدین باشیوه های تربیتی و آموزش کودکان آشنا شوند وبا استفاده از روشهای تاثیرگذار مانند قصه گویی،احادیث و آیات قرآنی زمینه گرایش فرزندانشان به نماز را فراهم کنند کار بزرگی کرده اند.

۲۰ هزار حدیث در خصوص نماز

حجت الاسلام بهشتی بیان کرد: در شرایطی که ۲۰ هزار حدیث راجع به نماز داریم اگر مبلغان و والدین بتوانند حداقل ۲۰۰ حدیث را حفظ کرده و استفاده کنند تاثیرگذاری آنها بیشتر می شود.

عضو هیئت امنای ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: در قرآن بیش از ۹۰ بار کلمه نماز و ۹۰۰ بار کلمات مرتبط با نماز آمده که بیش از یک هزار آیه در این خصوص داریم که باید مورد توجه مبلغان دینی قرار گیرد و اگر حداقل ۱۰ درصد این آیات به خاطر سپرده شده و استفاده شود می توانیم به ترویج فرهنگ نماز کمک کنیم.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ جلد کتاب در خصوص نماز نگارش شده که باید هم خود وهم فرزندانمان را عادت دهیم تا حداقل ۱۰ جلد از این کتابها را مطالعه کنند و با ژرفا و اهمیت نماز و اسرار عبادت آشنا شوند.

بهشتی یادآورشد: روشهای دعوت به نماز را هم باید یاد بگیریم و به کار بندیم و اگر خودمان عامل به اقامه نماز باشیم کودکان هم از ما یاد می گیرند و به نماز اهمیت خواهند داد.

این کارشناس دینی اظهارداشت: می‌توانیم، با نگاهی توحیدی و با یادآوری، شمارش، نمایش و تبیین نعمت‌ها، احساس سپاس‌گذاری از خدا را پرورش دهیم و با یادآوری عظمت‌های خلقت خداوند و اتصال آنها به خالق زیبایی‌ها احساس ستایشگری از خدا را پرورش دهیم که در قرآن و روایات مکرر از این روش در دعوت به خدا استفاده شده است.

وی اضافه کرد: جوهره اصلی نماز، دعا و ارتباط با خداست و کلماتی که در نماز گفته می‌شود و حالاتی که به برکت نماز در انسان پرورش می‌یابد، پاسخگوی فطرت سپاسگزار، ستایشگر، پناهجو، رازگو، نیازخواه و دوستدار نیایش است.

بهشتی تصریح کرد: می‌توان با توجه به این احساس‌های فطری، با زبان قدرتمند هنر و با نگاهی توحیدی این احساسات را گوشزد و تبیین و احساس نیازمندی به خداوند را برای پاسخگویی به این احساسات تقویت کرد.

مشاور امور قرآنی، توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار امیدواری کرد با ترویج فرهنگ نماز بین خانواده ها و ایجاد جذابیت برای کودکان در اهمیت دادن به این فریضه زمینه ترویج فرهنگ نماز در همه شئون زندگی فراهم شود.

کد N756739

وبگردی