آفتاب
کمالی در میزگرد بررسی شعار سال:

نگاه دولت در حل همه مشکلات از طریق مذاکرات هسته ای را قبول ندارم

نگاه دولت در حل همه مشکلات از طریق مذاکرات هسته ای را قبول ندارم

دبیر کل حزب اسلامی کار با بیان اینکه من برخلاف دولت اعتقاد ندارم که اگر مذاکرات به نتیجه برسد مشکلات حل خواهد شد گفت: تعامل سازنده با تمامی کشورها لازم است اما آیا با این موضوع ما کاملا عالم می شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، میزگرد اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و بررسی شعار سال ۹۳ عصر امروز چهارشنبه در دفتر حزب اسلامی کار با حضور چند تن از فعالین سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برگزار شد.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در این میزگرد با تاکید بر اینکه من هیچ دولتی را در ایران در زمینه اقتصادی موفق ندیدم اظهار کرد: این امر تنها به دولت های پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنمی گردد بلکه از زمان کشف نفت و ۱۰۰ سال گذشته کلیه دولت ها  در مدیریت امور اقتصادی ناموفق بوده اند.

وی افزود:  زمانی که پولی به عنوان ارز در کشور پدیدار شد باعث پا گرفتن صنعت در کشور گردید و کارخانه هایی با رانت های نفتی شکل گرفت اما در عین حال ساعت به ساعت اقتصاد ما از رقابت فاصله گرفت و صنایع در هیچ رشته ای قابلیت رقابت پیدا نکرد.

کمالی با تاکید بر اینکه ما یک سیستم مدیریتی صحیح و یک اقتصاد سودده و پربازده را نداریم خاطرنشان کرد: این امر یک واقعیت پیش روی ما است که ما نه در بخش صنعت نه خدمات و نه کشاورزی نتوانستیم رقابت درستی را مهیا کنیم.

دبیر کل حزب اسلامی کار با تاکید بر اینکه ما همه مسائل را به مباحث سیاسی ارتباط داده ایم تصریح کرد: من در برخلاف نگاه دولت اعتقاد ندارم که اگر مذاکرات به نتیجه برسد همه مشکلات ما اعم از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد؛ حل مسئله هسته ای  و بحث تعامل سازنده با دیگر کشورها لازم و ضروری است اما اگر حل شود آیا روش های ما درست خواهد شد؟ آیا ما کاملا عالم خواهیم شد و آیا اقتصاد رقابتی را به رسمیت می شناسیم؟

کمالی گفت: ما باید اصلاح ساختار اقتصادی را در دستور کار قرار بدهیم چرا که فرمول های اقتصادی گذشته که در دنیا بکار بسته می شده است دیگر کارایی ندارد.

وی با اشاره به بیماری نفتی کشور به آن مبتلا شده است گفت: ما امروز نفت می فروشیم و تغذیه می کنیم حتی بخش هایی که به نفت وابسته نیست به طور غیر مستقیم بودجه خود را از نفت می گیرد.

دبیر کل حزب اسلامی کار خاطرنشان کرد: دولت احمدی نژاد به ما اثبات کرد که همه مشکلات کشور مشکل پول و درآمد نیست بلکه استفاده درست از عقل است.   بنابراین برای اینکه شکست نخوریم باید شرایط را تغییر بدهیم.

ناگزیریم دولت و بودجه دولت را از مدار وابستگی به نفت خارج کنیم

به گزارش خبرنگار مهر در ادامه این میزگرد آذرمنصوری استاد دانشگاه و فعال اصلاح طلب اساسی ترین راهبرد اصلاح طلبان را پیشبرد اصلاحات تدریجی، تقویت نهادهای مدنی در سطح حاکمیت و جامعه عنوان کرد و گفت:  اصلاحات مورد نظر با تقویت جامعه مدنی، احزاب، تشکل ها، بکارگیری ظرفیت های مدرن، تاکید بر گفتگو چه داخلی و چه خارجی محقق می شود.

وی با بیان اینکه اصلاحات در سطح حکومت تلاش برای تقویت دموکراتیزاسیون است تصریح کرد: این  امر با تاکید بر سند جمهوری اسلامی انجام می شود ما باید تلاش کنیم روند اصلاحات دموکراتیک را در جامعه پیاده سازیم.

منصوری ادامه داد: ما در طول ۸ سال دولت احمدی نژاد علیرغم درآمد افسانه ای شاهد رشد منفی اقتصادی و بی انضباطی مالی  بودیم که این دو عالم کسری بودجه و رشد نقدینگی را با خود به همراه آورد.

این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: رشد نقدینگی عامل تورم مزمن بود که در نتیجه توان رقابت پذیری تولید را در کشور کاهش داد.

وی با اشاره به راهکار موثری که بتواند اصلاحات اقتصادی را محقق سازد اظهار کرد: تا زمانی که بسط جریان آزاد اطلاعات و تقویت پرسشگری ایجاد نشود امکان رقابت در عرصه اقتصادی و اصلاحات میسر نخواهد شد.

وی گفت: ما ناگزیریم تا جایی که امکان دارد دولت و بودجه دولت را از مدار نفت خارج کنیم. وابستگی به بودجه نفت بیشترین آسیب ها را به سرمایه گذاری بین نسلی ایجاد می کند.

منصوری تاکید کرد: تا زمانی که گردش آزاد اطلاعات تضمین نشود و ثبات نسبی در قوانین نداشته باشیم ساختار اقتصاد اصلاح نخواهد شد.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در زمینه اقتصاد خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی تاکنون در عرصه اقتصاد کارنامه قابل قبولی را از خود به جای گذاشته است.

کد N756071

وبگردی