آفتاب
تحلیلگر ترک در گفتگو با مهر:

عقب نشینی ترکیه در سوریه/ عدم تمایل آنکارا برای مقابله با داعش

عقب نشینی ترکیه در سوریه/ عدم تمایل آنکارا برای مقابله با داعش

«سمیح ایدیز» سردبیر دیپلماتیک سی ان ان ترک عملیات نظامی ترکیه برای تخلیه مقبره شاه سلیمان را بیانگر عدم تمایل آنکارا به مداخله نظامی در سوریه و عقب نشینی این کشور از مواضع قبلی خود خواند.

به گزارش خبرنگار مهر، عملیات نظامی گسترده ارتش ترکیه در داخل خاک سوریه که با همراهی ده ها تانک و هواپیما و صدها نیروی پیاده با هدف تخلیه مقبره شاه سلیمان در عمق 30 کیلومتری خاک سوریه صورت گرفت گمانه زنی های زیادی را در خصوص آینده سیاست های ترکیه در سوریه به وجود آورده است.

یکی از دلایلی دولت ترکیه برای عدم همکاری تمام و کمال با نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا علیه داعش بیم این کشور از حملات تلافی جویانه داعش علیه نظامیان این کشور اعلام شده بود؛ نظامیانی که در مقبره شاه سلیمان در محاصره نیروهای این گروه تروریستی بوده اند. ترکیه با توسل به این موضوع پایگاه هوایی اینجرلیک را در اختیار ائتلاف به رهبری آمریکا قرار نداد.

حال بعد از تخلیه نیروهای ترک از داخل خاک سوریه برخی کارشناسان و تحلیلگران معتقد هستند که دست ترکیه برای مداخله نظامی بیشتر در سوریه و گسترش همکاری های خود با ائتلاف ضد داعش باز تر خواهد شد.

 «سمیح ایدیز» تحلیگر ترک و سردبیر بخش دیپلماتیک شبکه سی ان ان ترک در این خصوص که آیا خارج شدن نیروهای ترکیه از خاک سوریه که در محاصره داعش بودند موجب خواهد شد تا زمینه برلای دخالت نظامی ترکیه در سوریه هموار شود گفت: با اینکه درجریان تخلیه مقبره شاه سلیمان ترکیه بطور نظامی وارد خاک سوریه شد، اما این مسئله بیانگر این است که دولت ترکیه تمایلی به دخالت نظامی در سوریه ندارد.

وی گفت: ترکیه قصد مقابله با داعش را ندارد و بیشتر تمایل دارد به تلاش های بین المللی برای مقابله با داعش بپیوندد که به رهبری آمریکا صورت می گیرد از جمله این اقدامات آموزش و تجهیز مخالفان به اصطلاح میانه روی دولت سوریه علیه داعش است.

ایدیز در ادامه با اشاره به برخی همکاری های محدود دولت ترکیه با نیروهای ائتلاف ضد داعش گفت: حتی انجام همین اقدامات هم جای سوال دارد و ترکیه در خصوص آن هم محتاطانه عمل می کند.

این تحلیلگر ترک با اشاره به انتشار گزارش هایی مبنی بر همکاری نیروهای کردستان سوریه با ارتش ترکیه در جریان این عملیات نظامی گفت: دولت احمد داود اوغلو می خواهد اینگونه وانمود نماید که همکاری با واحد دفاع مردمی کردهای سوریه برای تخلیه مقبره شاه سلیمان اقدامی است که ویژه بوده و کاری است که یک بار برای همیشه اتفاق افتاده است زیرا که در نزد افکار عمومی همکاری با این گروه که وابسته به پ ک ک است محبوبیتی ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: به نظر من حقایق موجود و روند تحولات طوری خواهد بود که دو طرف در مواردی با هم همکاری کنند هر چند این همکاری ها در پشت صحنه در جریان است ولی شرایطی پیش خواهد آمد تا این مسئله علنی شود. این اتفاق در گذشته هم اتفاق افتاد هر چند دولت ترکیه این گروه ها را تروریستی معرفی می کند.

ایدیز در ادامه با اشاره به میزان تاثیرگذاری ترکیه در تحولات سوریه گفت: نقش ترکیه در سوریه هر چه که باشد و اینکه آیا این مسئله به نفع آن خواهد بود یا به ضررش، فکر نمی کنم که این نقش ها و مداخلات بتواند بازی را عوض کند زیرا ترکیه در حال حاضر در خصوص سوریه در وضعیت «واکنشی» قرار دارد و نه در وضعیت «پیش دستانه» و این به دلیل قضاوت های غلط آن درباره سوریه است. اتفاقات اخیر و جا به جایی مقبره شاه سلیمان بیانگر عقب نشینی ترکیه است.

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N755977

وبگردی